شراب سرا


شراب آلبالو

مقدمه: آلبالو میوه ایست با اصلیت ایرانی و از ایران به روم باستان و از آنجا به یونان و سپس به سراسر جهان پخش و گسترش یافته است. این گیاه در نواحی دریای خزر بصورت وحشی یافت میشده و نوع شیرین این میوه گیلاس است که نه در ایران بلکه در حدود 2300 سال پیش از پرورش و بهبودی آلبالوی وحشی در یونان بدست آمد. پرورش این گیاه نیاز زیادی به مواد ازتی دارد و بهمین جهت آلبالو نیز دارای مقداری ازت میباشد. این گیاه به تنهایی قادر به بارور کردن خود میباشد و تفاوت زیادی با گیلاس دارد که گیاهی دوپایه است. با اینحال زنبور عسل و سایر حشرات کمک موثری به گرده افشانی بر روی شکوفه این گیاه میکند. این گیاه توانائی زیادی برای فریز شدن (یخ شدن) دارد و بهمین جهت میتوان آنرا تا مدت زیادی فریز نمود بدون آنکه بخود میوه خسارتی وارد شود. زمانی که سر جان ملکم به دربار شاه عباس صفوی بار یافت در هنگام نهار شاهانه و در مقابل خود انواع برنج با رنگهای مختلف را دید که یکی از آنها پلوی معطر و قرمز رنگی بود که در آب آلبالوی شیرین شده پخته و آبکش شده بود.

ایران بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این میوه در جهان و مربای آنرا بدنیا معرفی نموده و تولیدات دیگری نظیر آلبالو خشکه ، آلبالو پلو ، شربت آلبالو و آلبالو شور .... نمودار ذوق لطیف و خلاقه ایرانی در مصرف این میوه است. بگذارید شراب آلبالو را هم به این محصولات اضافه کنیم.

سال پیش و پس از چند دوره شکست برای اولین بار موفق شدم از آلبالو شراب طبیعی تهیه کنم. با آنکه برای من موفقیت بزرگی بود ولی منتظر ماندم تا پس از آمیزه کامل طعم و مزه و رنگ و کیفیت آن برایم مشخص شود و سپس آنرا به دوستان معرفی کنم. متاسفانه در محلی که من زندگی میکنم آلبالوی لطیف ایرانی نیست ولی آب آلبالوی ایرانی فراوان هست. از آنهم شراب گرفتم و آنچه بر روی پاکت آن نوشته بود کاملا صحیح از آب درآمد و با آنکه هنوز سه ماه بیشتر از آمیزه آن نگذشته شراب بسیار مناسب و با کیفیتی عالی نیز از آن تهیه شد که شاید بخاطر آب و خاک این سرزمین باشکوه و بارور است.

از آنجا که تهیه و نوشیدن شربت آلبالوی الکل دار هدف نیست لذا به دوستان عزیز توصیه میکنم تهیه این شراب نیاز به آبسنجی مقدماتی دارد و داشتن این ابزار و تشخیص میزان قند مصرفی در نتیجه کار نقش بسیار مهم و موثری دارد. علت آنست که این میوه دارای اسید (ترشی) زیادی است که باید از دو روش بر این مشکل فایق آمد. راه اول تشخیص میزان اسید و استفاده از مواد شیمیایی برای از بردن آنست که خود مشکلات دیگری از جمله خارج کردن نمکهای تولیدی و تحمل نمودن طعم بازی محصول و راه دوم ....

تهیه شراب آلبالوی طبیعی از میوه:

پیش از شروع مراحل مختلف تهیه شراب آلبالو از روش کلی تهیه شراب ، ضدعفونی کردن ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب ، شیشه کردن شراب ، همزن ، سیفون کردن ، آمیزه کردن شراب ، انواع مخمر موجود در بازار ، شکر یا عسل ، فعال کردن مخمر ، بشکه تخمیر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. برای درک کامل جزئیات ، مطالعه فرهنگ واژه ها و پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکنید.

تمیز بودن دست و ابزار مصرفی را دست کم نگیرید که با ترشی و حالت اسیدی شدید بهمراه شیرینی که دعوت کننده قارچ و باکتری های نا متجانس است مواجه هستید. این دستور العمل برای تهیه 5 لیتر شراب تهیه شده است. توجه داشته باشید استفاده از شیشه و یا خمره لعابدار برای مراحل تخمیر شرابهای با رنگهای تیره از بشکه پلاستیک خیلی بهتر است زیرا رنگ تولیدی در بشکه تخمیر پلاستیکی باقی میماند.

مواد لازم:

آلبالو چهار کیلو

شکر 1.5 کیلو (تقریبا)

مخمر 5 گرم

دارچین خشک 10 گرم

آب جوشیده و خنک شده حدود سه لیتر

ابزار لازم:

قفل هوا

صافی توری تمیز و ظرفی برای زیر آن

دیگ استیل 10 لیتری

بشکه 5 لیتری

کیسه صافی

منبع حرارت

دستکش یکبار مصرف

کفگیر همزن

طرز تهیه:

آلبالو را تمیز کرده و شسته و بگذارید آب آن خشک و برچیده شود.

با کمک دستکش آلبالو را هسته کرده و گوشت آنرا مستقیما در دیگ استیل بریزید و هسته های آنرا داخل صافی بریزید.

صافی را روی دهانه دیگ گذاشته و با ریختن آب جوشیده ولی خنک هسته ها را با مالش دست بشوئید.

دیگ را روی شعله گذاشته ، دارچین را اضافه ، حرارت دهید و مرتبا همبزنید.

بگذارید تا حدود 25 دقیقه بطور ملایم بجوشد و کف روی دیگ را بگیرید و دور بریزید.

یک کیلو از شکر را اضافه و در آلبالو حل کنید و کف زیادی را بگیرید.

از روی حرارت بردارید و بگذارید کاملا خنک شود.

از کیسه صافی عبور دهید.

آب آلبالوی حاصل را درون بشکه تخمیر بریزید.

مقدار شیرینی آب میوه را آبسنجی کنید. دقت کنید میزان آبسنجی باید بین 1.070 تا 1.075 باشد. در صورت کم یا زیاد بودن این مقدار به حسابگر تولید شراب مراجعه کنید و با رعایت درجه حرارت محیط کار (یا نگهداری شراب تخمیری) روی نادیده گرفتن را کلیک کنید. توجه داشته باشید این شراب بیش از 10% تا 11% الکل نخواهد داد بنابراین از استفاده از شکر زیادی خودداری کنید و در صورت کم بودن درجه آبسنجی به آب میوه درون بشکه شکر اضافه کنید همبزنید تا کاملا مخلوط و حل شود.

مخمر را با کمی آب و شکر مخلوط کرده و بگذارید فعال شود.

مخمر را به محتویات بشکه اضافه کنید و همبزنید.

قفل هوا را نصب نموده و در محلی با درجه حرارت بین 24 تا 27 درجه حرارت و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. نیازی به همزدن مایه شراب نیست.

بعد از 25 روز ، شراب مرحله اولیه تخمیر را پشت سر میگذارد.

سیفون کرده و دوباره به بشکه تمیز منتقل کنید.

بگذارید تا چهار هفته در محلی خنک و تاریک بماند و سپس شیشه کنید.

شراب آلبالو نیاز به یکسال آمیزه دارد.

تهیه شراب از آب آلبالوی پاکتی:

مواد لازم:

آب آلبالو 3 لیتر (آب آلبالو باید بدون مواد نگهدارنده بوده و حتما کنستانتره و همژنیزه یا پاستوریزه باشد)

آب 2 لیتر

مخمر 5 گرم

شکر 750 گرم (تقریبا)

دارچین درسته 10 گرم

هل سیاه 2 گرم

میخک درسته 3 عدد

طرز تهیه:

ادویه را در هاونی آسیا کنید و درون دیگ حاوی آبجوش ریخته و بگذارید حدود 10 دقیقه بطور ملایم بجوشد.

دیگ را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود.

آب آلبالو و آب جوشیده و خنک شده را از پارچه صافی تمیزی عبور دهید تا ادویه و رسوبات ته آب آلبالو از پارچه عبور نکند و مستقیما به بشکه تخمیر منتقل کنید.

آب آلبالو را آبسنجی کنید باید عددی حدودا بین 1.020 تا 1.040 را نشان دهد.

حدود 500 گرم شکر اضافه کنید و همبزنید تا حل شود. مجددا آبسنجی کنید تا بمیزان 1.070 تا 1.075 برسید. در صورت لزوم شکر اضافه کنید ولی اگر شیرین بود قدری آب اضافه کنید تا به آبسنجی فوق برسید.

مخمر را با کمی شکر و آب در لیوانی فعال نموده و به بشکه اضافه کنید و همبزنید.

قفل هوا را نصب نموده و در محلی با درجه حرارت بین 24 تا 27 درجه حرارت و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. نیازی به همزدن مایه شراب نیست.

تا 25 روز بگذارید شراب مرحله اولیه تخمیر را پشت سر بگذارد.

سیفون کرده و دوباره به بشکه تمیز منتقل کنید.

بگذارید تا چهار هفته در محلی خنک و تاریک بماند و سپس شیشه کنید.

شراب آلبالو نیاز به یکسال آمیزه دارد.

توجه: با آنکه بار ها توجه دوستان را این موضوع جلب نموده ام که این وبلاگ تجاری نیست و از نوشتن یا اظهار آدرس و نام فروشگاه و شخص فروشنده یا محصول تجاری برده نمیشود ولی باز عده کمی توجهی به این مهم نداشته و در ستون نظرات و یا بصورت ایمایل این نکته را نادیده میگیرند و تقاضای آدرس یا نام تجاری یا ... دارند.

با همه احترام و علاقه ای که به همه دوستان عزیز دارم و با آنکه به محترم شمردن عقاید و نظرات همه افراد معترفم ولی از پاسخ دادن به هر سوالی که در آن مراعات روش وبلاگ نشود بکلی معذور هستم. ساقی

برچسب‌ها: ,

118 Responses to “شراب آلبالو”

  1. # Anonymous ali

    salam man ali hastam aya sharabi hst ke darsade alkolash bish az 40 darsad bashad aya rahe asan tari hast  

  2. # Anonymous ناشناس

    دمتون گرم و کارتون درسته...
    من یه زنم و همونطور که میدونی تا حدودی دستم تو این جامعه بستس اما توضیحاتت کامل و بی نقص اقا/خانم ساقی.
    من حالا خودم شراب درست میکنم برای خودم و دوستام.
    کاملیا  

  3. # Anonymous ناشناس

    مادر جنده من 10 ساله دارم شراب آلبالو میندازم هیچکدوم از این کس شعرها رو نشنیدم.مادرتو گاییدم.
    با تشکر  

  4. # Anonymous ناشناس

    ناشناس جاکش

    فکر کنم تو 10 ساله داری می رینی و بعد اون رو می خوری نه اینکه شراب میندازی
    آخه کس ننه هزار کیرت ادب رو رعایت کن که کسی نیاد کونت بذاره

    با تشکر  

  5. # Anonymous ناشناس

    بی نظیر هست مطالب شما
    از وقتی با شما اشنا شدم اتاقم شده کارخونه شراب سازی
    من رو از خرید مشروبات الکلی که بصورت غیر استاندارد در بیرون تهیه می شه راحت کردین
    تا الان به روش شما البته از اب انگور پاکتی شراب سیب و انگور و انار و البالو گذاشتم که بی نظیر شده
    هیچ کدوم از دوستام باورش نمی شه که با این کیفیت بشه شراب درست کرد  

  6. # Anonymous امير

    با سلام ساقي عزيز از اينكه وقتتو ميزاري براي اگاهي ديگران صميمانه تشكر مي كنم.من شراب البالو انداختم كاملا با متد شما ولي با دو تفاوت يكي از اب سنج استفاده نكردم دومي اينكه شما فرموده بوديد 25 دقيقه روي شعله بايد بمونه ولي من 45 دقيقه جوشوندم.نتيجه اينكه با هزار بدبختي الكل سنج پيدا كردم و الكل شراب من منفي رو نشون مي ده يعني وقتي الكل متر رو توي اب مي زارم صفر رو نشون مي ده ولي داخل شراب از صفر هم پايين تر رو نشون مي ده اين يعني چي؟احساس مي كنم يكمي غليظ شده به خاطر زياد جوشيدن.در ضمن نيم ليترشو خوردم كيرايي خيلي عالي داشت بدونه هيچ سر دردي اكر الكل نداره پس گيراييش به خاطر چيه اگه هم داره چرا الكل متر نشون نميده؟با تشكر از زحماتتان
     

  7. # Anonymous ناشناس

    اقا میزان ابی که توی تهیه ی تمامی شراب هات نوشتی تقریبا دو برابر اون چیزی هست که لازمه و این بیشتر باعث میشه تعم شراب اون مزه ای که باید بده رو نده به نظرمن ارزش نداره به خاطر یکی دو لیتر بیشتر ادم کل کارو خراب کنه و یه چیز ابکی درست کنه  

  8. # Anonymous siroos

    با سلام.جناب واسه تهیه مثلا 20 لیتر شراب البالو چیزایی که گفتیدو مثل:دارچین/اب/مخمر/و شکر رو باید 4 برابر کنیم دیگه؟  

  9. # Anonymous emad

    salam khaste nabashin...mishe mano rahnamaei konid?mikhastam bedoonam mishe hamoonjori ke sharab angoor dorost mikonan sharabe albaloo ham dorost kard??? mamnon
     

  10. # Anonymous نیما



    در جواب امیر :

    سلام

    احتمالا تو الکل سنج داری که واسه شرا جواب نمیده . چون از روی غلظت میسنجه و ذرات ریز داخل شراب باعث میشه غلظتو درست تشخیص نده . باید از اب سنج استفاده کنی که از روی قند (غیر مستقیم) الکلو بهت میده . (جدول انتهورا)

    مخلصیم
     

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام من مشروب درست کردم اما زمانی که دیگ روی گاز بود خیلی هم نزدم آیا در کیفیت شراب تاثیری دارد؟  

  12. # Anonymous نیما

    آقا انتهورا نیست از بالا من جواب میدم
    علی جان شراب 40 درصدی وجود ندارد و قابل ساخت نیست قوی ترین مخمر بهترین شرایط 17 تا 20 درصد مثل شامپاین یندازی چون خود الکل سلولای تخمیر کنندرو میکشه  

  13. # Blogger Unknown

    من آلبالو هارو بدون اینکه بشورم با هسته و دُم داخل دبه له کردم و مقداری نبات و چند تا چوب دارچین به اون اضافه کردم. 3مرتبه به فاصله ی 3 روز یه بار هم زدم یعنی کلا سه بار رفتم درش رو باز کردم.
    بعد 40 روز بوی شراب اتاقمو ور داشته بود الان 1 ساله شده و فوق العادس هم از نظر طعم هم از نظر الکل.  

  14. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز
    منم خیلی سال هست شراب میتدازم.
    سوالم اینه که آیا میشه از قند طبیعی یا مثلا" از اب انگور طبیهی به جای قند تو شراب البالو استفاده کنم؟ طعمشو عوض نمیکنه؟البته اب انگوره عسگری که الان موجوده وعطره زیادی نداره نسبت به انگورای دیگه؟ یا البالو و گیلاس به تنهایی بدون اضافه کردن اب؟  

  15. # Anonymous ناشناس

    سلام. ممنون از اینکه تجربیاتتان را همرسانی میکنید. جسارتاً عرض کنم سر جان ملکم معاصر با شاه عباس نبوده است.  

  16. # Anonymous ناشناس

    سلام
    با تشکر از اشتراک گذاری تجربیاتتون من 2 ساله که شراب آلبالو میندازم و به شهادت دوستان که به مهمانی های من دعوت میشن این شراب گیراییه و کیفیت بالایی داره ولی برام جالبه که هیچ کدوم از مطالبی رو که شما هنوان کردید رو من انجام نمیدم و با روش بسیار ساده تری اینکار رو انجام میدم. ولی به هر حال برام جالب بود.
    در ضمن میشه دلیل استفاده از دارچین رو بگید؟ جالبه برام!  

  17. # Blogger Unknown

    سلام.
    استفاده از الکل سنج در مایعی بغیر از آب و الکل جواب درست نشان نمبده.
    چون الکل فقط برای آب و الکل ساخته شده، ولی مایع شراب چون چگالی متفاوت با آب داره نمیشه از الکل سنج استفاده کرد  

  18. # Blogger Unknown

    سلام ميشه بگيد مخمر چیه وکجا گیر مياد و آب شراب رو ترش نمیکنه چون من وقتی شراب انگور میگیرم اگه آب بخوره بهش ترش میشه  

  19. # Anonymous ناشناس

    وای اون نظری که یکی داده و فحش داده رو خوندم و بعدش جواب ادمین رو پاره شدم از خنده
    تو روحتون
    با تشکر  

  20. # Anonymous ناشناس

    کیرم تو دستورالعملت نادان کسکش
     

  21. # Anonymous ناشناس

    ننتو گاییدم ریدی با اون آموزشات . بابا درست حسابی و کامل آموزش بده.  

  22. # Anonymous ناشناس

    سلام، اولا از اینکه سعی میکنید چیزی که آموختیدیاد بدید ممنونم، من فعلا شرایط جوشاندن، دیگ و... ندارم آیا میشه از مایع غایظ شربت سنیچ داخل بطری آب معدنی یا چیزی مشابه شراب با مخمر و... درست کرد، ممنون میشم راهنمایی کنید، ضمنا یکبار اضافه شربت آلبالو که با سنیچ درست شده بود داخل بطری خالی آب معدنی بدون منظور حدوث 45 روز موند و شراب خوبی شد و فقط عصاره سنیچ آلبالو شکر و آب بود ولی دفعه های بعد امتحان کردم نشد، ممنونت میشم اگه میدونی راهنمایی کنی  

  23. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من مطالبو خوندم دلیل استفاده از دارچین چیه ؟
    میشه ی روش بزارین ک مخمر توش استفاده نشده باشه؟
    من الان آلبالو رسیده تو باغم دارم فقط میخوام از روشش مطمئن بشم ک خراب نشه  

  24. # Anonymous ناشناس

    سلام
    میگم اگه قراره بجوشه پس چرا باید دستامون و ابزارها ضدعفونی بشه  

  25. # Blogger Mnn

    سلام. لطفا در مورد استفاده از متابی سولفیت در شراب البالو بفرمایید. ممنون  

  26. # Blogger Unknown

    روش ساده تر نداره  

  27. # Anonymous ناشناس

    چون نباید چربی توش باشه چربی با جوشیدن پاک نمیشه خراب میکنه شرابو  

  28. # Anonymous ناشناس

    سلام خسته نباشید
    من آلبالو با آب شستم بعد انداختم تو دبه تقریبا دوهفته
    که خشک نشده دو شاخه نباتم بعد 10روز انداختم داخل
    دبه .تقریبا 3لیتره .میخواستم ببینم چرا خشک نمیشه لایه نمیده ؟؟؟!خود دبه هم تو حرارت گرما بوده این چند مدت  

  29. # Blogger شکارچی

    واسه اینه که تو طویله بزرگ شدی نشنیدی عزیزم
     

  30. # Blogger Unknown

    من به یه روش دیگه درست کردم الان 2ماه شده بوی الکل میده داخلش ولی خلط داره به نظرتون الان باز از صافی رد کنم یا بزارم خلط بمونه ؟؟ممنون  

  31. # Blogger Unknown

    من به یه روش دیگه درست کردم الان 2ماه شده بوی الکل میده داخلش ولی خلط داره به نظرتون الان باز از صافی رد کنم یا بزارم خلط بمونه ؟؟ممنون  

  32. # Anonymous ناشناس

    سلام
    ممنون بابت اموزشتون
    من برای باره اول شراب البالو انداختم دقیق نمیدومنم چه طعمی باید داشته باشه که مطلوب باشه
    ولی من تمام مراحلو انجام دادم الکلشم بد نیست فقط طعمش یه مقدار به ترشی میزنه میخواستم بدونم طعم شراب البالو ترش هست یا شیرین ؟
    واسه من خراب شده؟
    ممنونم  

  33. # Anonymous پدرام

    با سلام و خسته تباشید
    من 100 کیلو آب آلبالو رو تو 3 بشکه 60 کیلویی (با آب طبق فرمول حجم هر بشکه 55 لیتر) طبق روش انجام دادم.
    دو تا بشکه قفل هوا چون گاز داره خارج میشه( تخمیر میشه) آب به سمت بیرون هست، ولی بشکه سوم آب در قفل هوا به سمت پایین هستش، فکر کنم تخمیر نمیشه!!
    واسه همین روز بعد دوباره مخمر تو نصق لیوان فعال کردم ریختم تو بشکه. حالا کار درستی انجام دادم؟
    م  

  34. # Blogger Unknown

    😁😉😉😉😉  

  35. # Anonymous ناشناس

    داداش یکی به من یاد بددمومیخیم ی 20لیتردروست کنیم شراب البالو بلدم نیستیم بعدم میخیم بریم خدمت بعد دوسال بیایم ببینیم چی شده داداشا راهنمای کنید باتشکر از همه دوستان  

  36. # Blogger Unknown

    سلام . اقایون کسی هست که راه ساده تر وبلد باشع یعنی سنتی ؟  

  37. # Blogger Unknown

    سلام تا اونجایی که من میدونم برای تهیه شراب اصلا نباید اب توش بریزی میوه باید خالص باشه البته من با البالو تا حالا نریختم .
     

  38. # Blogger Unknown

    سلام پسر خوب . انشاءالله که بتونی شراب خوبی درست کنی و در برگشت از خدمت در جشن ازش خودت و دوستانت نوش جان کنی
    آلبالو را بعد از اینکه خریدی شروع کن به جدا کردن سالم از لهیده و ترکیده و خراب
    در تهیه شراب صرفه جویی و .. را بذار کنار
    اگر بتونی آلبالو را هسته گیری کنی و چرخش کنی که چه بهتر در غیر این صورت :
    دم آنرا جدا و آلبالو را با هسته بریز داخل ظرفی زرگ یا لگن و با کف دست یا پ لهش کن
    آلبالو ها را به ازای هر کیلو 750 گرم شکر بهش اضافه کن و بذار سه روز در دبه بمونه
    هر روز دو بار با ملاقه هم بزن یا با دست مشت اش بزن مثل خمیر نان یا کوکو
    بعد از سه روز تا میتونی هسته را بگیر . با آبمیوه گیری آبش را بگیر .
    از صافی ردش کن . بریز داخل دبه و قفل هوا و ...منتظر تخمیر باش
    اگر مخمر میخوای بهش اضافه کنی اول نیم تا یک لیتر آب آلبالو را روی شعله ملایم گرم کن و بعد بهش به تناسب هر لیتر آب آلبالو یک گرم مخمر بزن . بعد از ربع ساعت که مخمر فعال شد آنرا قاطی بقیه بریز
    بعدش قفل هوا تا ده روز . بعد سیفون و صافی پارچه ای و در دبه تا چهل روز . بعد سیفون در بطری.
    در آخر هم هر وقت از مرخصی اومدی گیلاسی بزن و یاد من کن
    در همه مراحل کار را با نام و یاد خدا انجام بده
    شراب عصاره و حاصل روح سازنده آن است. با عشق اینکار را بکن
     

  39. # Blogger Unknown

    بله من هم نه میشورم و نه آب درونش میریزم . آب ممنوع

    ضمناً الان فصل شاه توت است . چند کیلو بخرید آبش بگیرید و صاف کرده و با شکر بریزید داخل دبه و منتظر رسیدنش باشید . البته با کمی دقت و مراقبت . بای  

  40. # Blogger Unknown

    سلام قفل هوا همون درب دبه میشه؟  

  41. # Anonymous ناشناس

    داداشی خیلی خیلی دمت گرم ی دنیا تشکر اینشالا تو زندگیت همیشه موفق باشی من نوکرتم فدای داری  

  42. # Blogger Unknown

    داداش من گیج شدم الانم می خوام شراب البالو درست کنم دفعه اولمم هست که میخوام شراب البالو درست کنم توضیح میدی که چطور شراب البالو درست کنم؟
     

  43. # Blogger Unknown

    سلام ساقی میشه بگی چرا باید تو تهیه شراب البالو دارچین بریزیم؟  

  44. # Blogger Unknown

    من پنجاه کیلوالبالو رو ریختم تو بشکه ویک کیلو شکرم ریختم
    درشو بستم الان ده روزه
    ایابعد چهل روز شراب میشه  

  45. # Blogger Unknown

    سلام
    من پنجاه کیلو البالو رو بایک کیلو شکر ریختم تو بشکه
    ایابعد چهل روز شراب میشه؟  

  46. # Blogger Unknown

    سلام دوستان.لطفا کسی می دونه در ازای یک کیلو آلبالو چقدر شکر بایستی بریزیم؟  

  47. # Anonymous Telegram @hossein_A86

    تمام اين کارها میشه خیلی ساده تر انجام داد و ب نتیجه رسید.تهیه آبجو همینطور پیچیده وابزارهای مختلفی میخواست ولی بعد از چند بار درست کردن متوجه میشید خیلی اسان تر از اون چیزیه ک بار اول درست کردید.البته میزان ریسک وهوش شما درکسب مهارت تاثیر زیادی دارد.
    مثلا من بجاى ماىشعیرتلخ، ازشش ميوه ک شیرینه استفاده کردم، باعث صرفه جویی درمقدارشکرموردنیاز میشه.
    درصورت نیاز بطرز تهیه آبجو ممدو
    مراجعه کنید،درخواست کنید.تلگرام
    Hossein_A86@  

  48. # Blogger Hossein_A86

    چند روزه؟  

  49. # Blogger Hossein_A86

    500g دست کم 750g نهایتا،بسته ب میزان ترشی یا ذاعقه،شما داره  

  50. # Blogger Hossein_A86

    اولا سعی کن بشکه جای تاریک و گرم تقریبا 25 درجه باشد،
    اینجور مواقع کمی بشکه تکون بده،هم بخوره،
    کار شما اشتباه نبوده،همین چیزا مهارت شماروبیشترمیکنه  

  51. # Anonymous Telegram

    اولا سعی کن بشکه جای تاریک و گرم تقریبا 25 درجه باشد،
    اینجور مواقع کمی بشکه تکون بده،هم بخوره،
    کار شما اشتباه نبوده،همین چیزا مهارت شماروبیشترمیکنه  

  52. # Blogger Unknown

    از 22/4/97تاالان
    لطفا کمک کنید  

  53. # Blogger Unknown

    ۰:۰۶
    من پنجاه کیلوالبالو رو ریختم تو بشکه ویک کیلو شکرم ریختم
    درشو بستم الان ده روزه
    ایابعد چهل روز شراب میشه

    لطفا راهنمایی کنید
    الان 16روزه
     

  54. # Blogger Unknown

    لطفا راهنماییم کنید
     

  55. # Blogger Unknown

    یکی کمک کنه خو  

  56. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  57. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  58. # Blogger محمت اوغلو

    نسبت شکرتون به ازای هرکیلو خیلی زیاده.  

  59. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان
    مرسی ادمین جان. با اجازت من تجربه خودمو مینویسم و فکر میکنم بدرد کسانی که میخوان زودتر و راحت تر نتیجه بگیرن بخوره.
    من همیشه از همین روش ساختم و راضی هستم.

    1- البالو رو بشورید و کاملا ابشو خشک کنید
    2- البالوها رو بریزید تو یه ظرف بطوریکه کمی سرظرف خالی باشه. ( نیازی به جدا کردن هسته ها نیست ). درظرف رو ببندید بطوریکه هواخور نداشته باشه. ( حتی نیازی به مخمر هم نیست)
    3- ظرف رو در یک جای کم نور و ترجیحا تاریک با دمای معمولی نگه داری کنید. ( دمایی که متناسب برای زندگی خودمون هست )
    4 بعد از حدود سه روز بر روی سطح میوه اثرات تخمیر دیده میشه.
    5. در این لحظه باید درب ظرف رو باز کنید. و بهش مواد شیرین اضافه کنید . به ازای هر یک کیلوگرم میوه، صد گرم شیرینی. ( من از شکر استفاده میکنم . )
    مواد شیرینی رو با میوه ها به خوبی مخلوط کنید.
    حالا درب ظرف رو ببندید و در همون شرایط نگهداری کنید.
    6-از این به بعد هر 24ساعت یکبار درب ظرف رو باز کنید و محتویاتشو به خوبی هم بزنید.
    این کار رو تا 40روز ادامه بدید
    7- بعد از روز چهلم میتونید شراب تولید شده رو از صافی بگذرونید و شیشه کنید.
    8- شرایط نگهداری شیشه ها هم مثل ظرف باشه.( دور از نور و دمای مناسب)

    خیلی اوقات شراب هایی که میندازم ، در طول 40 روز چندین بار بیشتر هم نمیزنم و خیلی از اوقات به چهل روز نرسیده میخورمشون و به شیشه کردن هم نمیرسه . چون از همون اول شروع به تولید الکل میکنه.

    برای هم زدن و البته در تمام مراحل مراقب تمیز بودن ابزار هم زدن هستم. و البته به شدت مراقب باشید که قطره ای آب به شراب در حال تولیدتون نرسه.

    دوستان بازهم یاداوری میکنم که این تجربه شخصی منه و چندین سال که دارم انجامش میدم. شما هم میتونید تست کنید.

    نکته اخر اینکه من هر وقت درب ظرف رو باز میکنم که هم بزنم ، از بوی الکلش مطمئن میشم که مشکلی نیست و کار به خوبی پیش میره. پیشنهاد میکنم شماهم دائما نشانه هارو چک کنید که مبادا زمان و انرژیتونو بخود صرف نکنید.

    نوش جان  

  60. # Blogger Unknown

    ولی تاجایی که من میدونم نبایدهوا وارد بشکه بشه
    وتا جهل روز نباید درشو بازکرد
     

  61. # Blogger Unknown

    چطوری درست میکنید؟؟؟  

  62. # Blogger Unknown

    کسی میگه مخمر و کی باید اضاف کنیم؟همون اول ک هسته گیری میکنیم یا بعد از اینکه برا اولین بار درشو باز کردیم؟؟؟میشه جواب بدید  

  63. # Blogger Unknown

    من دفعه اوله میخوام درست کنم لطفا راهنماییم کنید مخمر رو کی بزنم بهش.ی روش مطمئنم بهم بگید  

  64. # Blogger Unknown

    لطفا ی امار بده ببینم چیطوری درس میکنی  

  65. # Blogger Unknown

    سلام من درست کردم ولی قبل از صاف کردن بعد از 40 روز دو تا لیوان از آبش خوردم حالت دل پیچه به آدم دست میده کسی میدونه علتش چیه و باید چیکار کنیم ممنون  

  66. # Blogger Unknown

    دقيقا
     

  67. # Blogger Unknown

    داداش من ابجو یکی واسم میندازه از عرق بیشتر میگیره اونم واسه هر باکس ۷۵۰ گرم شیکر میریزه . دلیل داره . درست کن که من از رو همین میخوام درست کنم
     

  68. # Blogger Mehdi

    عالی  

  69. # Blogger Mehdi

    سلام شراب آلبالو صد برابر از انگور بهتر هست، انگار میرین بهشت، من با اجازه صاحب سایت طرز تهیه اش رو میخوام بگم
    8کیلو البالو رو میشورین خشک میکنین بهد با هسته و چوبش میریزن تو به با 1 کیلو شکر، بعد با دست قشنگ لهش میکنین، 5 گرم مخمرهم میریزن توش درب دبه رو محکم میبندن با قفل هوا، هر 3 روز هم بدون اینکه درب رو باز کنین
    تکون میدین تا ده روز، بهد از ده روز صافی میکنید، میریزن تو همون دبه، سرش روز میبندن قفل هواشم کار میندازن، بهد از 20 روز شیشه میکنید، عالی در میاد
     

  70. # Blogger Unknown

    وسایل را از کجا تهیه کنیم
     

  71. # Blogger Unknown

    تورو خدا به منم روش ساده تو بگو میخام درست کنم ولی روش ایشون خیلی سخته  

  72. # Blogger Mehdi

    وسایل چی، مخمر قوطی آبی فرانسوی، بگیر توی 8کیلو یه قاشق چایخوری بریز  

  73. # Blogger Mehdi

    آره چون قشنگ ته نشین نشد  

  74. # Anonymous ناشناس

    اقا اینا همش کسشعره به خودتون سخت نگیرید
    اب میوه طبیعی یا پاکتی رو به ازای هر 4 کیلو 3 لیتر اب جوشیده بریزید و به ازای هر 4 کیلو ابمیوه نیم کیلو شیکر
    بجای مخمر هم یه مشت کشمش مویز بریزید توش کاره مخمر رو انجام میده...
    روز سوم الی دهم باز کنید چنگ بزنید قفل هوا هم نزنید نیاز نیس
    روز 20 اب رو رو بطری کنید و کلف هاشو صاف کنید ...
    این مواردی که گفته شده کسشعریجاته بابا کونکش اینجا مخمر پیدا میشه اخه کیری خان ؟  

  75. # Blogger Mehdi

    توچقدراحمقی وقتی آلبالو هست چرا آبمیوه پاکتی کسخل خان  

  76. # Blogger Mehdi

    توکوسی که مخمر نمیتونی پیداکنی مخمر نان همه جا دآرن کیری خان  

  77. # Blogger Unknown

    سلام، ایکاش ما ملت ایران بدون فحش و ناسزا حرف های همدیگر را تحمل میکردیم.وامابعد...
    من باغ آلبالو دارم چندسال شراب آلبالو میندازم فقط به این روش: آلبالو بدون چوب(حتماً) و بدون هسته(ترجیحا) داخل ظرفی که قبلاً تمیز و ضد عفونی شده میریزیم دربش را بسته یکی دو روز زیر آفتاب میذاریم(برای تسریع در کار تخمیرطبیعی) تا ده روز روزی دوبار هم میزنیم سپس روزی یکبار. روز چهلم شراب طبیعی و خوش طعم آماده نوشیدن است. سلامتی!  

  78. # Blogger Unknown

    دقيقن😂  

  79. # Anonymous ناشناس

    بعضی دوستان مدام دنبال موارد ساده تر میگردن که البته دوستان محترم زیادی موارد ساده رو بیان کردن ولی بازهم دوستان پایین پست مینوسن که آیا راه ساده تر هم وجود داره من این راه رو تا الان تست نکردم و تست هم نمیکنم چون اعتقاد دارم هر چقدر کار علمی تر باشه نتیجه بهتری میده ولی برای دوستانی که دنبال راه ساده میگردن بیان میکنم که انشاالله مورد قبول عزیزان ساده دوست باشه.ابتدا آلبالو را از مقعد خودتان با انگشت فرو کنید وسعی کنید مقعدتان را با آب جوش و حرارت استریل کنید .سپس به ازای هر دانه آلبالو که فرو میکنید یک سر نوشابه الکل سفید نوشجان کنیدو بلافاصه انگشتتان را از مقعد در آورده و با دهانتان مزه کنید.این ساده ترین راه تهیه شراب آلبالوست امیدوارم مورد پسند دوستان ساده پسن باشد
     

  80. # Blogger Unknown

    سلام، اگه روی ظرف شراب آلبالو، قبل از اینکه صاف کنیم کپک بزند، خراب شده یا مشکلی نداره، در صورت مشکل، آیا راه حلی داره؟ ممنون از راهنماییتون
     

  81. # Anonymous ناشناس

    اصلا میدونی معنی شراب چیه...?چرا کسشعر یاد میدی...شراب یعنی میوه گندیده..کدوم مرحله این هست..بلد نیستی کسشعر نگو..  

  82. # Blogger Unknown

    دوست عزيز احتمالا فشارتون افتاده  

  83. # Blogger Unknown

    دمت گرم
     

  84. # Blogger Unknown

    دمت گرم
     

  85. # Blogger Unknown

    دمت گرم
     

  86. # Blogger Unknown

    آقا داداش. کپک نزده بود؟  

  87. # Anonymous ناشناس

    : Telegram
    R_ANTAHOORA@  

  88. # Blogger Enelan

    سلام داداش اگه آلبالو بیشتر از چهار کیلو باشه باید مدت زمان بیشتری بجوشه یا نه؟  

  89. # Blogger Unknown

    با سلام خدمت شما من اولین باره که میخوام شراب درست کنم میشه ساده ترین راه درست کردن شراب آلبالو به بگی  

  90. # Anonymous ناشناس

    سلام ساقی عزیز
    یه سوال بعد از 25 روز که سیفون کردیم تو یه ظرف تمیز بازم قفل هوا بزنیم ,؟ یا فقط درشو ببندیم  

  91. # Anonymous Gom nam

    سلام یعنی شما با این دستورعمل شراب البالو درست کردید و جواب داد؟  

  92. # Blogger Unknown

    با عرض سلام من دو روز پیش ۵۰ کیلو آلبالو رو نشسته تو
    بشکه ریختم و به اون۱۲ قرص مخمر اضافه کردم امروز بازش کردم کمی روش کپک داشت هم زدم و الان نمیدونم چطور ادامه بدم تا شراب بشه لطفاً راهنمایی بفرمایید ساقی مهربان🙏 وگرنه یه میلیون وام روحانی به درک میره😭  

  93. # Blogger Unknown

    بله  

  94. # Blogger Unknown

    سلام اگه با هسته بجوشونم خراب میشه حتما باید هسته هاشو جدا کنم  

  95. # Blogger Unknown

    همون خمیر مایه نانوایی هست نه فقط انگور هست که اب نباید بریزین چون باعث ترش شدن و خراب شدن شراب میشه  

  96. # Anonymous ناشناس

    ی دونه قرص کمپدن بنداز داخل دبه  

  97. # Blogger Unknown

    سلام این روش ساده ترو بگید من الان ۲ روزه البالو داخل دبه ریختم و بهش نبات اضافه کردم و هر روز هم میزنم  

  98. # Blogger Unknown

    آره شراب کیر من  

  99. # Blogger Unknown

    سلام ببخشیدشرابی که بعدازصاف کردن کپک بزنه بایدچیکارکرد
    شراب البالووگیلاس  

  100. # Blogger Unknown

    چطوری؟ میشه خلاصه بگی؟  

  101. # Blogger Unknown

    مادرتو گایدم 🤣🤣🤣  

  102. # Blogger Unknown

    عههه کسخل برگ هاشو چرا ریختی دور ، همه گیرایی و الکلش تو برگاش بود🤦  

  103. # Blogger Unknown

    برو عطاری بخر  

  104. # Anonymous ناشناس

    در جواب تمام کسخلان زیر پست.
    هیچ میوه ای به جز انگور الکل طبیعی و بالا تر از 10% نمیده.
    پس خودتونو به گا ندین با خوردن آب گندیده میوه های دیگه.
    اگه دلتون طعم های متفاوت میخواد .. واسه خودتون عرق کشمش اصل بگیرید و هر مقدار خواستین با آبمیوه قاطی کنین + 5 گرم از آب کیر من.
    نوووووشششش
    خلاص
    ساقی اصلی  

  105. # Blogger Unknown

    ناموسا اینهمه شراب گذاشتند و گذاشتیم .اخه کی آب و شکر میریزه .بعدشم اصلش همون گندیده شدن میوشه .وگرنه که سن ایچ آلبالو یا هر ویوه ایو میریزیم تو بشکه .شراب بشه .
    بلد نیستی چرا مردمو گمراه میکنی .
    این بیشتر به طرز تهیه لواشک میخوره تا شراب 😂😂😂😂🖐️خسته نباشی استااااد  

  106. # Blogger Unknown

    داداش نمیخواد چیزی قاطی کنی مگه آبجوعه که مخمر بزنی .میورو دون کن بریز تو بشکه یا دبه ای که درش محکم بسته بشه .بزار زیر نور آفتاب که قشن با حرارت آفتاب بگنده .بعد هر سه چها روز یه بار درشو باز کن پنج شیش دقیقه هم بزن که میوه کامل آب بندازه .بعد دوباره درشو محمک کن که وا نره داخلش .
    بعد بیست الی سی روز از آبکش یا توری بهتره ردش کن که آبشو بگیری .واسه بیست لیتر صد الی صدو پنجا گرم آب نبات بنداز تو مایعش بعد دوباره درشو محکم کن بزار یه جای تاریک و درجه حرارت کرم .بزار بمونه حداقل پنجاه روز که هم نبات الکلشو زیاد کنه هم یه شراب لاتی درس بشه .بعدشم میل کن🙏🙏🌹  

  107. # Blogger Unknown

    سلام بعله اتفاقا آلبالو بهتر در میاد من چند بار گذاشتم دقیقا مثل انگور .فقط حواست باشه دون کنی آلبالو رو .طعمش ملس میشه  

  108. # Blogger Unknown

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂تو روحت  

  109. # Blogger Unknown

    داداش البالوهارو دون کن بریز تو بشکه درشو محکم کن هر سه روز یه بار درو واکن محکم با پنجه دستت لهشون کن و هم بزن .اگه همزن برقی یا دریل داری بهتر میشه .این روندو هر سه روز ادامه بده .بعد بیس سی روز آبکش کن .آبشو بریز تو بشکه یا هر چی که درش محکم میشه.به ازای هر بیست لیتر آب آلبالو صد گرم نبات بنداز توش .بزار زیر زمین بعد سی چهل روز بخور حالشو ببر .
    این مخمر و دارچین و این چیزا کصشره 😂😂😂😂
    مخمر واسه دلستر مالته که آبجو درس کنی  

  110. # Blogger Unknown

    خراب نشده شراب البالو ترش و ملسه .تو واسه هر ده لیتر پنجا الی هفتاد و پنج گرم نبات تیکه تیکش کن بنداز توش بزار دو سه هفته بمونه  

  111. # Blogger Unknown

    داداچ هر سه چهار روز بازش کن همش بزن .اونجور که تو میکنی سرکه میشه 😂😂
    باید هر سه چهر روز همش بزنی و بعد درشو محکم کنی
    بهد بیس سی روز آبکش کن نباتم اضافه کن بزار سی چهل روز بمونه بعد میشه شراب  

  112. # Anonymous ناشناس

    سلام خسته نباشید من این کارارو کرم الان هفته ی دومه ولی من تا حالا شراب البالو نخوردم نمیدونم مزش چطور باید باشه ماله من یه مزه ی بین ترش و تلخ داره اصلا شیرینی نداره بوی الکل و میوه گندیده میده  

  113. # Blogger Unknown

    بلی این درسته منم بالا با اطلاعات اونا گمراه شدم فک کردم اشتباه انداختم دستتون درد نکن آخه به شراب هر چی که باش اب قاطی نمیکنن که چرا مردمو گمراه میکنن ممنون ک اموزش درست و گفتین  

  114. # Blogger haafaar

    خانما/آقایون
    شراب ینی میوه خودش تخمیر شه، بار بیاد.
    چیزی لازم نیس اضافه کنید.این حرفا چیه اخه!
    میوه رو بشور پهن کن رو پارچه ای خشک شه.هسته جدا یا با هسته بریز تو دبه ترجیحا شیشه ای .از فردا شروع میکنه به گندیده شدن و آب انداختن.دو سه روز تا ده روز بعد ی کم عسل یا نبات واسه الکل بالا بزن بهش(ی کیلو تقریبا 70 گرم) و آبش هم گرفته باشی البته.
    تمام
    حالا من ب کم (اندازه ی قاشق چای خوری برای ی کیلو) لیمو ترش میزنم که ضد باکتریاله و ی کم چای سبز که رنگش رو شفاف کنه.اینا رو هم نداری یا شک داری نزن.اصلا مهم نیس.
    40 تا 50 روز بعد با ی خوشگل پسری یا ناناز دختری میل کن.
    اینقد هم شومبول هم بهم حواله ندین
    اصن همتون مهمون منید مادر جنده ها
    پاشید بیاید تبریز هم شراب البتلو هم شراب شاتوت انداختم.پا شید بیاید مادرتون گائیدم.
    دو روز دنیا
    میبوسمتون  

  115. # Blogger haafaar

    اقا به شراب آب نمیزنن
    نمیدونم کدوم شراب سازی آخه میاد اب میزنه.بنده خدا میوه با پول میخری.ماچ که نمیدی آب برنی بهد سرکه مرکه اش کنی بریزی دور
    حیفه داش  

  116. # Anonymous ناشناس

    با احترام به همه چند سال پیش بچه ها شربت آلبالو درست کرده بودند که هرسال درست میکنیم بعد موقع مصرف خانم گفت حیف شد شربت آلبالو یک کمی رقیق برداشتم خراب شده گفتم کو بیار بو کردم دیدم عالیس گفتم این حالا درست شده به سلامتی زدیم حالشو بردیم  

  117. # Anonymous ناشناس

    من دارم میرم بهشت روزی چقدر شراب بخورم که اونجا خراب کاری نکنم اسگل هستن همتان🤪🤪🤪  

  118. # Anonymous ناشناس

    دوستان با ادب شراب باید تخمیر بشه نه این ک بگنده .چرا یسرا فرق این دوتارو نمیفهمن اخه .اون انگورو که میبینین بدون مخمر شراب میریزن واسه اینه ک گرد سفید رو پوست انگور خودش مخمر طبیعی .بجا شراب سرکه درست میکنن یسریا با میوه گندیده میخورن فشارشون میفته فک میکنن الکل شراب گرفتشون  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است