شراب سرا


شراب خرما

شاید ساده ترین شراب دنیا را بتوان شراب خرما نامید. هر کس حتی آشنایی به تهیه شرابهای پیچیده ندارد میتواند این شراب را تهیه کند. علت آنست که در خرما (شیره یا میوه) مقدار زیادی گلوکز و فراکتوز موجود است و با داشتن پکتین زیاد ، میل شدیدی به تخمیر شدن دارد. میتوان گفت شناگری عالیست فقط آب کم دارد. خرمای خوب دارای حدود 80% مواد قندی است.

این شراب در حقیقت از میوه خرما تهیه نمیشود بلکه از شیره خرماست. طعم بسیار لطیف و مطبوع و رنگ قرمز روشن مایل به قهوه ای روشن با پایه ای طلایی بسیار جذابی دارد (نوعی خرمایی روشن) و برای کسانی که تحمل قند را ندارند نیز قابل استفاده است زیرا در هنگام تهیه شراب ، قند آن کاملا شکسته میشود. اگر شیره خرما دارای قندک باشد هیچ اشکالی ندارد. شیره خرمای واقعی در حرارت زیر 24 درجه قندک میزند. اگر قدری آنرا گرم کنید قندک از بین میرود. دارای مواد معدنی و آلی و برای کسانی که بیماریهای گوارشی ، کمبود آهن و ضعف عمومی و یبوست ، داروی طبیعی موثری است. از آنجا که خرما و همچنین شیره طبیعی آن دارای مقدار زیادی پکتین طبیعی است در هنگام تهیه شراب از مصرف زیاد مخمر خودداری نمائید.

مواد لازم:

برای تهیه 5 لیتر شراب به مواد زیر نیاز داریم.

شیره خرما 1.5 لیتر (شیره خرما باید کاملا خالص و طبیعی بوده و به آن هیچگونه ماده اضافه نشده باشد و با عسل خرما که شیره قند خرماست نیز اشتباه نشود)

نارنج خشک 50 گرم (فقط برگ بهار نارنج مورد استفاده است ، مازاد آنرا جدا کنید)

مخمر 3 گرم (نصف قاشق چایخوری)

شکر 2 قاشق غذا خوری

آب 3.5 لیتر (آب را قبلا جوشانده و بگذارید خنک شود)

ابزار لازم :

بشکه 5 لیتری

قفل هوا

آبسنج و لوله آزمایش

سطل یا ظرف مخلوط کردن پلاستیکی

ملاقه یا همزن

قیف دهان گشاد

صافی فلزی

طرز تهیه:

کلیه ابزار را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.

مخمر را با شکر و کمی آب در لیوان ریخته و هم بزنید تا کاملا حل و کناری بگذارید تا فعال شود.

بهار نارنج را روی صافی توری قرار داده و روی قابلمه حاوی آب در حال جوش ، حدود نیمساعت بخار دهید تا ضدعفونی و نرم شود. روش دیگر آنست که پس از بخار دادن بهار نارنج نرم شده را درون قابلمه ریخته و بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد و زمانی که بحد کافی بخود آب گرفت ته نشین شده و قابل مصرف است.

شیره خرما را درون سطل یا ظرف مخلوط کردن ریخته و حدود 3 لیتر آب اضافه کنید و هم بزنید تا مایع قرمز روشن ولی کدری بدست آید.

میزان شیرینی محلول را معین کنید و کم کم آب اضافه کنید تا به حدود 1080- 1.085 برسید. (اگر اهل قلم و حساب و کتاب هستید یادداشت فراموش نشود)

با کمک ملاقه و قیف مایع شراب را به بشکه تخمیر منتقل کنید.

بهار نارنج بخار دیده یا جوشیده را درون بشکه بریزید.

مخمر را کمی هم زده و اضافه کنید و محتویات بشکه را کاملا هم بزنید. دقت کنید که دهانه بشکه تا سطح مایع شراب بین 10 تا 15 سانتیمتر خالی باشد.

درب بشکه را بسته و قفل هوا را نصب کنید.

بشکه را به محلی آفتابی منتقل و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا محتویات بشکه گرم شود. اگر هوا آفتابی نبود نزدیک شوفاژ یا گرم کن یا هر وسیله گرم کننده قرار دهید. حرارت اولیه و مقدماتی شروع کننده بسیار خوبی برای تخمیر شراب است.

اگر همه کارها صحیح و درست و با نظافت کامل انجام شده باشد حدود 5 ساعت بعد تخمیر آغاز میشود و نشانه اولیه آنرا در قفل هوا و بصورت خروج گاز خواهید دید.

از محل گرم به محل دایمی با درجه حرارت حدود 27 درجه سانتیگراد منتقل کنید و اختیار کار را به مخمر های کوچولو واگذار کنید.

روزی یکی دو بار ظرف تخمیر را با حرکتی به جهت و خلاف گردش عقربه ساعت بچرخانید تا بهار نارنج قدری ته نشین شود. نیاز به همزدن و نکان شدید دادن طرف تخمیر و باز کردن درب آنرا ندارید.

تخمیر مرحله اول تا 21 روز (بستگی به حرارت محیط) ممکن است طول بکشد.

..............

زمانیکه قفل هوا از حرکت باز ایستاد ، زمان تصفیه و جدا کردن بهار نارنج است که با کمک جوراب نایلون زنانه و به آرامی انجام میدهید.

نگذارید رسوبات ته طرف تخمیر وارد مرحله صاف کردن شود.

شراب خام صاف شده را به شیشه تخمیر ثانوی منتقل کنید و قفل هوا را نصب و در محیطی با درجه حرارت دایمی بین 22 تا 25 درجه و بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

بگذارید تا سه هفته دیگر در همان حال باقی بماند.

.............

با دقت شراب کامل را شیشه و چوب پنبه کنید.

شیشه ها را بطور خوابیده یا واژگون در محلی تاریک و خنک (بین 10 تا 17) نگهداری کنید.

یک ماه بعد از آمیزه کردن قابل مصرف است.

این شراب با درجه الکلی حدود 12% از بهترین و ساده ترین نوع شراب میزی است. با طعمی که شکوه بهار و گرمی تابستان را با هم و یک جا در دهان میتوان مزه نمود!

موفق باشید.

برچسب‌ها: ,

22 Responses to “شراب خرما”

  1. # Anonymous سيروان

    با سلام
    ضمن تشکر از مطالب عاليتون من با توجه به دستورتون يک هفته ايه که شراب خرما انداختم . سه تا سوال داشتم :
    1-من از اين مخمر استفاده کردم :
    Super Brewers Yeast محصول کمپاني BLUE LIFE انگلستان که بصورت قرص خوراکي هستش و نوشته که هر قرصش حاوي 1800mg ماده Brewers Yeast هستش . حالا شما اين مخمر رو تاييد مي کنيد ؟ اگر آره ميزان مصرفش چقدر بايد باشه ؟ مثلاً تو دستور گفتين 3 گرم مخمر حالا من بايد از چند تا از اين قرص ها استفاده کنم ؟
    2-در مورد قفل هوا يه سوال داشتم . من يه قفل هوا تونستم تو تهران بخرم که بصورات U شکل هستش و دو تا حباب داره که اونا رو هم آب کردم . روز اول که شراب رو گذاشتم و بمدت 5 ساعت کنار شومينه گذاشتم ديدم عمل نکرده و کمي مخمر اضافه کردم . بعد متوجه شدم که شراب فعال شده و باگوش متوجه صداش شدم . يه روز بعد از شروع فرآيند ديدم که محتوي هاي داخل ري کرده و قفل هوا فعاله . کمي از محتويات بشکه رو به بيرون سيفون کردم و دوباره قفل هوا رو نصب کردم و سربشکه رو با خمير هم بخوبي آب بندي کردم و قفل هوا رو هم با چسب آکواريوم آب بندي کردم ولي با وجود اينکه بوي الکل رو در نزديکي بشکه ميشه شنيد ولي قفل هوا کار نمي کنه ! مشکل رو از چي مي دونيد ؟ بغير از اون 2-3 ساعت اولي که گفتم ديگه قفل هواي کار نمي کنه و حبابي ازش خارج نميشه . با چسبوندن گوش به بشکه ميشه صداجوشش مايع شنيد بعلاوه اينکه کف هم روي مايع تشکيل شده و بخوبي مي جوشه . اينکه چرا دير فرآيند شروع شد و چرا قفل هوا کار نمي کنه رو مي تونيد علتش رو بگشيد
    3-در آبسنجي اوليه مقدار برابر 1.09 بود ، اين اشکالي نداره ؟ و اگر مخمر کم يا زياد مصرف کرده باشم چه اشکالي ايجاد مي کنه ؟

    بازمازتون تشکر مي کنم  

  2. # Anonymous سيروان

    نظر قبلي بد نشون داده ميشد مجبور شدم دوباره بنويسم که خوندنش آسون باشه. عذر مي خوام
    با سلام
    ضمن تشکر از مطالب عاليتون من با توجه به دستورتون يک هفته ايه که شراب خرما انداختم . سه تا سوال داشتم :
    1-من از اين مخمر استفاده کردم :
    Super Brewers Yeast
    محصول کمپاني
    BLUE LIFE
    انگلستان که بصورت قرص خوراکي هستش و نوشته که هر قرصش حاوي
    1800mg
    ماده
    Brewers Yeast
    هستش . حالا شما اين مخمر رو تاييد مي کنيد ؟ اگر آره ميزان مصرفش چقدر بايد باشه ؟ مثلاً تو دستور گفتين 3 گرم مخمر حالا من بايد از چند تا از اين قرص ها استفاده کنم ؟
    2-در مورد قفل هوا يه سوال داشتم . من يه قفل هوا تونستم تو تهران بخرم که بصورات يو شکل هستش و دو تا حباب داره که اونا رو هم آب کردم . روز اول که شراب رو گذاشتم و بمدت 5 ساعت کنار شومينه گذاشتم ديدم عمل نکرده و کمي مخمر اضافه کردم . بعد متوجه شدم که شراب فعال شده و باگوش متوجه صداش شدم . يه روز بعد از شروع فرآيند ديدم که محتوي هاي داخل ري کرده و قفل هوا فعاله . کمي از محتويات بشکه رو به بيرون سيفون کردم و دوباره قفل هوا رو نصب کردم و سربشکه رو با خمير هم بخوبي آب بندي کردم و قفل هوا رو هم با چسب آکواريوم آب بندي کردم ولي با وجود اينکه بوي الکل رو در نزديکي بشکه ميشه شنيد ولي قفل هوا کار نمي کنه ! مشکل رو از چي مي دونيد ؟ بغير از اون 2-3 ساعت اولي که گفتم ديگه قفل هواي کار نمي کنه و حبابي ازش خارج نميشه . با چسبوندن گوش به بشکه ميشه صداجوشش مايع شنيد بعلاوه اينکه کف هم روي مايع تشکيل شده و بخوبي مي جوشه . اينکه چرا دير فرآيند شروع شد و چرا قفل هوا کار نمي کنه رو مي تونيد علتش رو بگشيد
    3-در آبسنجي اوليه مقدار برابر 1.09 بود ، اين اشکالي نداره ؟ و اگر مخمر کم يا زياد مصرف کرده باشم چه اشکالي ايجاد مي کنه ؟

    بازم ازتون تشکر مي کنم  

  3. # Anonymous ناشناس

    دوست عزیز من هم به نوبه خود از مطالب جامع و کاملی که جنابعالی ارائه فرمودید کمال تشکر را دارم.من طبق دستور مبادرت به ساخت دو نوع شراب نمودم خرما از شیره ان و انگور از ابمیوه تجاری که در تولید شراب خام تمام مراحل درست پیش رفت فقط مشگلی که من با ان مواجهم این است که هر بار که از شراب خام مینوشم تا چند ساعت چشمانم میسوزد ایا بدلیل وجودمتانول است و اینکه این مساله طبیعی است و بعد از خواباندن شراب مشگل حل میشود .لطفا پاسخ مرا بنویسید متشکرم  

  4. # Anonymous ناشناس

    بادورود
    و قدر دانی از مطلب مفیدتون
    من قفل هوا گیر نیاوردم
    چکار باید بکنم؟!  

  5. # Anonymous ناشناس

    برو گم شو كوني  

  6. # Anonymous ناشناس

    سلام بهار نارنج وقتش نیست نباشه مشکلی داره؟اب لیمو و پرتقال چه کاری میکنه تو اکثر دستورالعملها هست یه توضیح بدی ممنون  

  7. # Anonymous ناشناس

    سلام ببخشید چند ساعت باید کنار بخاری برای بار اول قرار بدهیم  

  8. # Anonymous ناشناس

    I'm not positive where you are getting your info, however good topic. I needs to spend some time finding out much more or figuring out more. Thanks for wonderful info I used to be in search of this info for my mission.

    Also visit my blog ... Click here for more facts regarding make solar panels  

  9. # Blogger Unknown

    سلام. از سایت خوبت ممنونم. خیلی عالی. دمت گرم
    یه سوال فوری
    نمیدونم جواب میدی یا نه ولی اگه سریع جوابمو بدی یه دنیا ممنونتم
    الان شراب خام رو دارم صاف میکنم ولی بوی سرکه میده. بریزم دور؟
    اصلا چرا بو سرکه گرفته که دفعه بعد حواسم باشه. ممنون
    فقط تورو خدا جواب بده.  

  10. # Blogger Amir

    سلام
    من تمامی مراحل را با شیره خرما مو به مو انجام دادم. برای 40 لیتر شراب. هیدرومتر را نیز 1.09 گرفتم. از مخمر نان پس از فعال کردن استفاده کردم. ولی قفل تخمیر فعالیتی را نشان نمی دهد. بشکه ام را نیز کنار شوفاژ گذاشته ام و تمام اصول بهداشت را نیز رعایت کردم. کسی می تونه بگه مشکل چیه؟  

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت همه دوستان عزیز
    براتون مژده دارم
    دوستان از اونجابی که درخواست های اموزش ساخت شراب و مشروبات الکلی زیاد هست و متاسفانه تو سایت های ایرانی اموزش ها اندک هستند که این باعث میشه افراد اقدام به خرید مشروب کنند که هم به صرفه نیست و هم اکثر این شراب های پلمپ شیمیایی هستند(البته جا داره از عزیزانی که اموزش های خوبی در اختیار عموم قرار میدن تشکر کنم) و حتی اگر اموزش کاملی پیدا شود برای کسی که اولین تجربه ساخت شرابش باشه سخت است و سوالات زیادی برایش به وجود می اید
    به همین دلیل تصمیم گرفتم یک گروه در یکی از شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ یا تلگرام یا... با موضوع اموزش ساخت شراب ایجاد کنم
    تا کسانی که علاقه به ساخت شراب دارند بتوانند شراب درست کنند و کسانی هم که برای مصرف خود از شراب های پلمپ استفاده میکنند بتوانند برای استفاده شخصی خود شراب درست کنند.
    تصمیم دارم در این گروه افرادی رو که تجربه ساخت شراب رو دارن تشویق کنم تا شرابی رو که بقیه اعضا درخواست اموزش میدهند رو به صورت کامل و مفید اموزش بدن و به سوالات بقیه اعضا جواب بدن.
    هر کس که میخواد ساخت انواع مشروبات الکلی یاد بگیره یا سوالی در این زمینه داره یا حتی کسانی که تجربه ساخت شراب رو دارن و میتونن به بقیه اموزش بدن میتونن شماره خودشون رو با ذکر شبکه اجتماعی(واتس اپ یا تلگرام یا...) که پیشنهاد دارن گروه رو در اون تشکیل بدیم برام ایمیل کنن
    mohammad666f@gmail.com
    البته خودم هم در این کار تازه واردم ولی مطمئنا به جز عزیزانی که تو گروه اموزش میدن خودم هم بعد از اولین تجربم اموزش میدم
    راستی برای اینکه هر چه زودتر اعضای کافی برای ساخت گروه جمع بشن و بتونیم هر چه زودتر گروه رو تشکیل بدیم آدرس ایمیل منو در اختیار کسانی که میخوان یاد بگیرن یا در این زمینه تجربه دارن قرار بدین تا شمارشونو برام ایمیل کنن.
    در ضمن نهایتا تا 15 روز دیگه گروه رو تشکیل میدم.
     

  12. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  13. # Anonymous ناشناس

    سلام
    برای عزیزانی که شراب خرما رو گذاشتن فقط تو گرما که میزارید اولین حبابهای ظرف تخمیر که شروع شد برش دارید ببرید تو خونه اگه میخوایین کارتون درست از اب در بیاد پشت یخچال کنار موتورش بهترین جاست  

  14. # Anonymous ناشناس

    با سلام ، من 18لیتر با دستور فوق تهیه کردم ، بعد از حدود 50روز قفل هوا متوقف شد ، شراب رو صاف کردم و کمی ازش چشیدم درصد الکلش پایین و شیرینی زننده ایی داره ، مجدد به ظرف دیگه ایی منتقل کردم و قفل رو نصب کردم ولی خروج گاز نداره
    ممکنه مشکل کار رو بگید کجای کاره ؟
    ممنون میشم  

  15. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز شما تنها کسی بودید که در این تاریخ یعنی ۲۰/۶/۹۶ پیام گذاشتید و تنها کسی هستید که من میتونم ازش راهنمایی بخوام
    واقعا اگه بتونید شماره همراهی و یا ادرس مجازیتونو به من بذارید ممنون از شما میشم
    ادرس تلگرام من pachampelic هستش  

  16. # Anonymous ناشناس

    در ضمن دوست عزیز اینجا ادمینش الان ۱۰ یال هستش که دیگه نیستش
     

  17. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز عرق خرما میخوام بریزم میتونین راهنمایی کنید به ازا هر کیلو خرما چقدر آب و شکر و مخمر اضافه کنم
     

  18. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  19. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  20. # Anonymous ناشناس

    : Telegram
    R_ANTAHOORA@
     

  21. # Blogger Unknown

    قفل هواتون چیه.بیخودی از این ازمایشگاهی ها و حاضری ها نخرین.با یه سرنگ 60 سی سی و یه مقدار شلنگ کولر یا اگه نبود شلنگ سرم و یه لیوان یا شیشه اب معدنی کوچیک بهترین و کاربردی ترین قفل هوا را میتونین درست کنین که حاضرم تضمین کنم از دقیقه اول نصب قفل هوا تخلیه گازها و بیرون امدن حباب و شنیدن صدای قل قلش را ببینید و بشنوید  

  22. # Anonymous ماهان

    من 16 لیتر شراب گرفتم طبق دستور، اول ک صاف و شیشه کردم معمولی بود، اما بعد از ی ماه عالی شد ، هر کی نوشید کلی تائید کرد، هر چی هم میمونه طعم و گیرایی بهتری می گیره، قفل هوا هم خودم ساختم، با ی شلنگ پمپ هوا، مرسی  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است