شراب سرا


شراب شاه توت

توت با رنگهای مختلف و طعمهای متفاوت خانواده بزرگی را شامل میشوند و انواع آنرا میتوان در نقاط مختلف دنیا یافت. زادگاه اولیه این میوه را چین میدانند و در چین مورد استفاده آن فقط به میوه آن خلاصه نشده بلکه برگ آن بیشترین مصرف را در صنعت تهیه ابریشم دارد زیرا تنها خوراک کرم ابریشم است. بدون برگ درخت توت کرم ابریشم رشد نمیکند.

درخت و میوه توت در ادبیات چینی نقش فراوان داشته و میتوان آنرا به بید مجنون و سرو در ادبیات فارسی تشبیه نمود.

رنگ توت به نسبت نوع درخت آن متفاوت است و شامل سفید ، زرد ، صورتی ، قرمز کمرنگ ، قرمز ، قرمز تیره و بنفش تیره متمایل به سیاه میباشد. رنگ این میوه قابلیت فراوانی برای محلول شدن در آب یا الکل دارد و از آنجا که عصاره گیری از رنگ این میوه باعث از بین رفتن خواص آن نمیشود ، بعنوان رنگ طبیعی خوراکی از رنگ نوع صورتی و قرمز و بنفش آن در صنایع غذایی و شرابسازی استفاده فراوان میشود.

توت دارای خواص فراوان پزشکی واز جمله دارای مواد انتی اکسیدان زیاد میباشد. با آنکه ظاهر این درخت ممکن است با درخت توت دیگری مشابه باشد ولی از نظر تولید میوه میتواند دو تیره مختلف و دارای میوه های متفاوت از نظر رنگ و طعم و رنگ و میزان شیرینی و یا اسیدی باشد. با آنکه کاشت این گیاه از طریق قلمه زنی صورت میگیرد ولی کاشت میوه آن نیز مورد استفاده کشاورزان چینی میباشد.

گیاه شناسان هنوز بر طبقه بندی نوع و تیره های مختلف این گیاه تفاهم کامل ندارند. لازم بتذکر است عصاره توت نارس و سبز توت دارای مقدار کمی مواد روانگردان است.

در ایران سه نوع عمومی این گیاه وجود دارد که توت سفید ، توت قرمز و توت سیاه است. از آنجا که توت سفید دارای مقدار کمتری اسید طبیعی میباشد لذا تهیه شراب آن با نوع توت سیاه نیز قدری متفاوت است و نیاز به قدری مواد اسیدی برای تعادل تخمیر دارد. مواد لازم زیر برای تهیه 5 لیتر شراب میباشد.

شراب شاه توت

شراب شاه توت یکی از شرابهای فانتزی و تهیه آن به نسبت تهیه شراب انگور نیازمند زمان زیادتری است. علت این امر را باید در رسوب مواد معلق فراوان و وجود اسیدهای مختلف در این شراب جستجو نمود. در تهیه میوه باید دقت فراوان نموده و قبل از مصرف یکبار تمام میوه را بررسی تا از وجود حشره یا هر ماده اضافی بری باشد. بعنوان دسر یا همراه غذا صرف میشود. رنگ آن بنفش سیر و طعم بسیار مطبوعی دارد. از نطر طب چینی این شراب "سرد" تلقی میشود!

پیش از شروع مراحل مختلف تهیه انواع شراب توت از روش کلی تهیه شراب ، ضدعفونی کردن ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب ، شیشه کردن شراب ، همزن ، سیفون کردن ، آمیزه کردن شراب ، انواع مخمر موجود در بازار ، شکر یا عسل ، فعال کردن مخمر ، بشکه تخمیر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. برای درک کامل جزئیات ، مطالعه فرهنگ واژه ها و پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکنید.

مواد لازم:

شاه توت کاملا رسیده و آبدار 5 کیلو

شکر حدود 1.750 کیلو یا 1.2 کیلو عسل (مقدار مصرف شیرینی بستگی به اندازه آبسنجی دارد)

آب حدود 2 لیتر

مخمر 5 گرم

میخک 10 عدد (منظور ادویه میخک است در صورت تمایل از یک قلم دارچین و کمی برگ نعناع نیز میتوان استفاده نمود)

ابزار لازم:

ظرف شیشه ای یا خمره لعابدار برای تخمیر (اگر ظرف تخمیر از جنس پلاستیک باشد شدیدا بخود رنگ میگیرد)

دستکش یکبار مصرف

قابلمه بزرگ

کفگیر

کیسه صافی

لگن یا ظرف برای تصفیه

قیف

10 عدد شیشه تمیز با چوب پنبه

طرز تهیه:

1- با کمک دستکش ، میوه را بدقت بازرسی و از عاری بودن از هر نوع حشره یا مواد اضافی غیر از خود میوه مطمئن شوید.

2- میوه را در سطل یا تشت بزرگی ریخته و تا حدامکان و با کمک دستکش له کنید.

3- آب را درون قابلمه ریخته و شکر و ادویه را اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

4- میوه له شده را اضافه کرده و بگذارید به آرامی بجوش آید و مرتبا هم بزنید.

5- شعله را کم کنید و با کمک کفگیر کف روی دیگ را بگیرید و دور بریزید.

6- بگذارید تا حدود 20 دقیقه به آرامی قل بزند ولی نجوشد.

7- از روی منبع حرارت برداشته و با درب بسته بگذارید خنک شود.

8- مخمر را با 2 ق.غ. شکر یا عسل در نصف لیوان آب ملول حل کرده و بگذارید فعال شود.

9- زمانی که توت پخته شده خنک شد با کمک کیسه صافی آنرا تصفیه کرده و آب میوه شیرین شده حاصل را درون بشکه تخمیر بریزید.

10- آبسنجی کنید و در صورت لزوم شیرینی یا آب جوشیده اضافه کنید تا بدرجه مطلوب 1.060 تا 1.065 برسد.

11- مخمر را اضافه کرده و همبزنید.

12- قفل هوا را نصب کنید.

13- در محلی گرم (بین 24 تا 27 درجه) و دور از نور مستقیم افتاب قرار داده و بگذارید 20 تا 30 روز یا سه روز بعد از آخرین خروج گاز از قفل هوا ، تخمیر شود.

14- شراب خام را سیفون کرده و با کمک قیف به بشکه تمیز منتقل کنید.

15- قفل هوا را نصب کنید و بمدت 4 هفته در محل خنکی (بین 17 تا 24 درجه) دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

16- سیفون کرده و شیشه کنید و بحالت خوابیده یا واژگون بگذارید بین 3 تا 12 ماه آمیزه شود.

این شراب میزی و با شیرینی مناسب بعد از غذا قابل نوشیدن است.

شراب توت سفید

این شراب دارای طعم زیادی نیست و بکمک ادویه باید آنرا خوش طعم نمود.

مواد لازم:

توت سفید کاملا رسیده و آبدار 5 کیلو

شکر حدود 1.5 کیلو یا یک کیلو عسل (مقدار مصرف شیرینی بستگی به اندازه آبسنجی دارد)

آب حدود 2 لیتر

آبلیمو ترش نصف لیوان (120 سی سی)

مخمر 5 گرم

پوست مقشر نارنگی 10 گرم (یا پوست مقشر دو نارنگی تازه)

شاخه نعناع دو عدد

هل سبز 5 عدد

ابزار لازم و طرز تهیه مانند تهیه شراب شاه توت میباشد.

شراب توت سیاه

مواد لازم:

توت سیاه کاملا رسیده و آبدار 5 کیلو

شکر حدود 2 کیلو یا یک و نیم کیلو عسل (مقدار مصرف شیرینی بستگی به اندازه آبسنجی دارد)

آب حدود 2 لیتر

مخمر 5 گرم

پوست مقشر نارنگی 10 گرم (یا پوست مقشر دو نارنگی تازه)

شاخه نعناع دو عدد

ابزار لازم و طرز تهیه مانند تهیه شراب شاه توت میباشد.

" Wer nicht liebt Wein, Weiber und Gesang-- Der bleibt ein Nar sein Lebelang "

" Who doesn't love Wine, Women, and Song-- remains a fool his whole life long " Johann Heinrich Voss (1751-1826). Credited to Martin Luther (1483-1546)

برچسب‌ها:

46 Responses to “شراب شاه توت”

  1. # Anonymous میلاد

    اقا دمت خدایی گرم ..ما درست کردیم .خیلی خوب شد خدای آدرستو داشتم یه شیشه واست میفرستادم ...خیلی مردی ...قول میدم پیک اول سلامتی خودت بریم  

  2. # Anonymous ناشناس

    یعنی شبی نیست که به سلامتی شما شراب نخورم زنده و پاینده باشی،خاطرتو خیلی میخام  

  3. # Anonymous ناشناس

    سلام.من میخوام شراب توت سیاه درست کنم ولی چند تا دستور متفاوت تو اینترنت دیدم .نمیدونم به کدوم روش عمل کنم.اگه امکان داره راهنمایم کنید.ممنون  

  4. # Anonymous حسین.

    . سلام داش سالاری خوردیم عروسی رو عذا کردیم.مسعود بجم دگه  

  5. # Blogger Unknown

    دمت جیز
    اقا ما بار اولمونه می خوایم بخوریم
    چه چیزایی باش نمیسازه نخوریم
    و چی بخوریم؟  

  6. # Anonymous سامان

    سلام
    من طبق دستور شما شراب شاه توت را درست کردم و قفل هوارا زدم ولی بعد از 1 هفته دیدم صدای تخمیر کردن نمیاد ( در ضمن شیلنگ قفل هوا دارای قطر کوچکی بود که الان درست کردم ) و برای شروع دوباره تخمیر بهش مخمر نون فانتزی اضافه کردم لازم به ذکر است که در این یک هفته چون میشد خود بشکه را تکان دهم تا هم بخورد درب بشکه را باز نکردم و همینجوری بشکه درب بسته را تکان دادم.
    الان بعد از اضافه کردن مخمر از شراب چشیدم ولی به نظر یک کمی تیز و ترش مثل سرکه شده بود.
    تو اين مدت كه الان ٢٠ روز شده آب شاه توت اضافه كردم تخمير نكرد، درد شراب سيب اضافه كردم بازم نشد، آب جوشيده اضافه كردم بازم نشد ، الان هم ليمو تازه زدم بازم نشد ترا به خدا بگين چكار كنم؟!
    سوال 1: آیا شرابم تبدیل به سرکه شده؟
    سوال 2: بازم برای هم زدن تا روز 10 باید درب بشکه را باز نمایم؟
    سوال 3 :اگر تبدیل به سرکه شده کاری میشود کرد؟  

  7. # Anonymous Shasuosa

    سلام . من اردیبهشت حدودا ۳۵ لیتر شراب شاه توت درست کردم . و اواخر تیرماه صاف کردم . اما بنظرمـ تبدیل به شراب نشده . چون احساس میکنم الکلی وجود نداره . بنظر شما چکار کنم . مخمر و شکر هم هنوز اضافه نکردم  

  8. # Blogger Unknown

    لطفا اگه کسی هست و میتونه منو راهنمایی کنه  

  9. # Anonymous Shasuosa

    آقا میشه منو راهنمایی ڪنیــــــــــــــــــــــــــــــــد . اصن کسی هست که جواب بده ������  

  10. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام من حرارتش ندادم بوی الکل میده ولی یکمی به ترشی میزنه درست میشه؟  

  12. # Anonymous ناشناس

    باید اولش مخمر شکر اضافه میکردی  

  13. # Blogger Unknown

    سلام چجوری شراب شاه توت سیاه درست کنم نزدیک نیم کیلو دارم میخوام امتحانی درست کنم ممنون میشم راهنمایی کنید عزیزان  

  14. # Blogger Unknown

    سلام چجوری شراب شاه توت سیاه درست کنم نزدیک نیم کیلو دارم میخوام امتحانی درست کنم ممنون میشم راهنمایی کنید عزیزان  

  15. # Anonymous ناشناس

    R_antahoora@
    کانال تلگرامی  

  16. # Blogger Amir kk

    سلام خسته نباشید جناب من یه مقدار شربت غلیظ شاهتوت خونگی دارم میخام با مخمر تبدیلش کنم به شراب ممنون میشم راهنمایی کنید������  

  17. # Blogger Unknown

    لطفا روش سنتی بدون اب و بدون مخمر رو بزارید ممنون میشم  

  18. # Blogger Unknown

    خل مشنگ باید اول شیرینی میزدی  

  19. # Blogger Unknown

    سلام راستش من خیلی دوست دارم این دستورو انجام بدم و شراب شاتوت درست کنم ولی بعضی واژه های توی دستورو متوجه نشدم مثلا ابسنجی یا سیفون کردن یعنی چی دقیقا و اینکه مخمرچی باید دقیقا بزنیم و از کجا باید تهیه کنیم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید  

  20. # Blogger Unknown

    اغا.من تاحالا نشنیدم واسه شراب .بجوشونیم.و یا اب اضافه کنیم. توت دارم اما میترسم به این روش درست کنم. قدیما میریختن تو ظرف ولش میکردن میموند. هم میزدنو یکم عسل یا نبات اضاف میکردیم.  

  21. # Blogger Unknown

    بفرما درخدمتم  

  22. # Blogger Unknown

    سلام اقا من شراب ها شیشه کردم الان امروز کمی مزه کردم ترش هستند چیکار کنم  

  23. # Blogger Unknown

    سلام میخاهم شراب توت سفید درست کنم چه کنم ممنون میشم جواب بدید
     

  24. # Blogger Unknown

    سلام شراب سفید را چگونه درست کنم
     

  25. # Blogger Unknown

    سلام داداش من پارسال به این روش انداختم.عالی شد.امسالم باز میندازم  

  26. # Blogger Unknown

    سلام.من شراب شاتوت انداختم واسه ۴۰ لیتر خالص چه چیزی اضافه کنم شکر یا نبات یا عسل و چه مقدار اضافه کنم ممنونم  

  27. # Blogger Unknown

    من شراب شاه توت درست کردم خداییش بهترین شراب دنیا شده  

  28. # Anonymous ناشناس

    من بدستور شما 4 ماهه انداختم جرات ندارم شیشه رو بردارم ببینم خوب شده یا نه . ولی از تلاشتون برای ترویج فرهنگ الکل و نوشیدنی به جای مواد تقدیر میکنم .  

  29. # Blogger Unknown

    اگه فهمیدی به منم بگو منم میخوام یاد بگیرم
     

  30. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز آب سنجی یعنی میزان شیرین بودن محلولتون رو بسنجین که با آب سنج اندازه گیری میشه سیفون کردن هم یعنی شراب اولیه رو صاف کنید و به ظرف مناسب تر دیگه ای منتقل کنید و مخمر انواع مختلفی داره که بهترینش مخمر شراب هست که تو ایران میدا نمیشه ولی شما میتونید از قنادی مخمر کیک تهیه کنید و ازش استفاده کنید مخمر نان و کیک الکل بیشتری میده ولی یکم تو طعم شراب اثر میذاره بخاطر همین زیاد مخمر نزنید .  

  31. # Blogger Unknown

    خخخخ  

  32. # Blogger Unknown

    تاحالا ریختی؟ سنتی  

  33. # Blogger Unknown

    باید صبر کنی  

  34. # Blogger Unknown

    تو همت سرشو بخوری  

  35. # Blogger Unknown

    نیم کیلو خیلیه نمیشه ی حا درس کرد باید دونه دونه توتارو بندازی تودبه  

  36. # Blogger Unknown

    شاتوت سرکه میده آخه؟ 😐😐😐  

  37. # Blogger Unknown

    داداش سال 94یارونوشته��شماسال99داری بهش میگی بایدصبرکنه  

  38. # Blogger Unknown

    من اولین بارمیشنوم که بایدبجوشه مگه داریم مربادرست میکنیم😎جان مادرت بیخودی پول مردم باعث نشوبریزن بیرون برای پنج کیلونزدیک دوکیلیوشکرویک کیلوعسل آخه مردحسابی یک قاشق یادوقاشق عسل طبیعی واصل میزننداونم زمانیکه صاف کردی اونم اگرنزدی هم نزدی شراب بایدطبیعی باشه به پنج کیلوسه کیلوشکروعسل بزنی که اون شکرک میزنه اصلامن شاخ درآوردم به این طرز تهیه  

  39. # Blogger Unknown

    سلام من شرال شاه توت سیاه انداختم الان بازکردم خیلی شیرین هستن الکل ندارن میشه دوباره مخمر بزنم وبزارم لطفا جواب بدین  

  40. # Blogger Unknown

    سلام من شراب شاه توت سیاه درست کردم الان که باز کردم شیرین شدن وغلیظ بچها میگن مخمرت عمل نکرده ایا راه حلی داره دوباره درستشون کنم اگه کسی میدونه این شمارمه تماس بگیره راه حلشو بهم بگه ممنون میشم ۰۹۳۰۲۰۵۱۳۰۰سعید دمتون گرم  

  41. # Anonymous ناشناس

    سلام شراب شاه توت بعد از ۲۵ روز صافی پارچه شراب رد نمی شود آب شراب کمی سفت به نظر می‌رسد حدود ۳۰ کیلو توت فرنگی بود حیفم می آید اگر راهنمایی کنی ممنون مشوم  

  42. # Anonymous ناشناس

    سلام شراب غلیظ شده از صافی یا از پارچه رد نمی شه لطفآ راهنمایی کنید از دست ندم خیلی زحمت خرج کردم ممنون  

  43. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان من نزدیک به هفت کیلو گرم شاه توت چیدم یکی لطفا از اول تا آخر سنتی وارراهنمایی کند ممنون
     

  44. # Anonymous ناشناس

    آقا این دستورالعمل کاملا اشتباهه،من دوازده کیلو شاه توت رو کلا ۲ کیلو شکر نزدم و اصلا هم قائده ی خاصی نداره،
    ریختم داخل یک ظرف بزرگ و به مدت دوازده روز تا دوهفته گذاشتم جلو آفتاب،بعد درب ظرف رو باز کردم،وقتی دیدم خوب الکل انداخته،گذاشتمش یه جای نسبتا خنک و بدون آفتاب،بعد از دو سه ماه یکی از ظرفای شیشه ای رو باز کردم،تست کردم و دیدم چ شرابی شده،،،بخدا هیچ کار خاصی هم نکردم...  

  45. # Anonymous ناشناس

    سلام این جوشاندن اشتباه هست مثل انگور باید درست کنید  

  46. # Anonymous ناشناس

    نخند دندونات پیداس  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است