شراب سرا


شراب سیب

برای تهیه شراب سیب نیاز به آب سیب است و میتوان از دو راه آب سیب تهیه نمود. یکی استفاده از آب سیب تجاری پاستوریزه و بدون ماده نگهدارنده و دیگری گرفتن آب سیب با استفاده از ماشین آبمیوه گیری در خانه.

اگر از آب سیب تجاری استفاده میکنید ، مطمئن شوید که دارای ماده نگهدارنده نیست. مصرف اینگونه آبمیوه دارای خصوصیت ویژه ایست. از جمله تمیز تر و ساده تر و دارای دردسر کمتری نسبت به آبگیری از سیب میباشد ولی انتخاب نوع سیب با عطر و طعم و بوی خاص آن با شما نیست.

اگر از میوه سیب و آبمیوه گیری استفاده میکنید به نکات زیر حتما توجه کنید:

انتخاب سیب سالم امری مهم و نتیجه آن رنگ و طعم و کیفیت بالای شراب سیب است. کسانی که امکان تهیه سیب از باغ یا خانه خود دارند باید از مصرف سیب ریخته شده در پای درخت ، سیب لکه دار ، کرمو ، زخمی یا له شده و گلزده خودداری کنند. انتخاب سیب سالم اولین گام برای تهیه شراب سیب عالی است.

مصرف هرگونه سیب سالم برای تهیه شراب ممکن است. ، هر چند استفاده از یک نوع سیب خاص فقط دارای طعم و بوی همان نوع سیب و اصالت شراب خواهد بود ولی مخلوطی از انواع سیب را نیز میتوان مورد استفاده فرار داد.

هرچه سیب آبدار تر باشد ، نتیجه بهتری دارد.

برای آب گیری ابتدا سیب را تمیز بشویید و ظرف آبی تمیز را در احتیار گرفته سپس با استفاده از دستکش یکبار مصرف و کارد تیز سیب ها را چهار قاچ (چهار تکه) نموده و با کمک همان کارد هسته و قسمت درونی سیب را جدا کرده و دور ریخته و گوشت سیب باقیمانده را درون آب تمیز بریزید.

اگر در حین تکه کردن سیب به سیب نا مناسب و یا آلوده به حشرات برخورد نمودید آنرا دور بیاندازید و سیب تمیز و یکدست و عاری از هرگونه حشره یا آلودگی و لکه را مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از ظرف آب سرد و تمیز برای نگهداری سیب تمیز شده باعث میشود که گوشت سیب در مجاورت اکشیژن هوا اکسیده نشود و قارچ های نا متجانس سیب را آلوده نسازد.

مهم نیست رنگ آب سیب بدست آمده چه رنگ است زیرا نتیجه نهایی کار شراب سیب طلایی خواهد بود.

سعی کنید آب سیب خالص و صاف شده تهیه کنید بهمین جهت در هنگام آبگیری از جوراب نایلون زنانه برای صاف کردن آبمیوه خروجی از دستگاه استفاده کنید. هر چه آب میوه بدست آمده ، صاف تر و خالص تر باشد ، عمل تخمیر با سرعت و کیفیت بالا انجام میشود. تفاله سیب باعث دردسر زیادی در هنگام تخمیر و پس از آنست و حتی گاهی باعث فساد شراب میشود.

قبل از شروع کار ، از تمیز بودن اجزای آبمیوه گیری مطمئن شوید.

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر اولیه و ثانوی ، کیسه متقال صافی یا جوراب نایلون زنانه برای صاف کردن آبمبوه ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نیز فراموش نکنید.

دستور العمل زیر برای تهیه 5 لیتر شراب سیب است.

مواد لازم:

سیب سالم 8 کیلو (یا آب سیب تجاری بدون ماده نگهدارند 5 لیتر)

آب گرم نصف لیوان

مخمر 3 گرم

شکر (مقدار شکر را از روی جدول انتهورا یا حسابگر تولید شراب میتوان پیدا نمود و بستگی به نوع سیب مصرفی و مقدار قند موجود در آب سیب دارد. استفاده بیرویه شکر فقط باعث شیرین شدن نامناسب شراب شده و شربت سیب الکل دار بجای شراب سیب نتیجه میدهد و در بسیاری از انواع سیب اصولا نیازی به مصرف شیرینی اضافی نیست)

طرز تهیه:

ابتدا آب میوه تجاری یا تهیه شده در خانه را آبسنجی نموده و میزان قند آنرا مشخص کنید.

در صورت لزوم و تمایل فقط به مقدار قند بدست آمده در فرمول ، شکر یا عسل به آب سیب اضافه نموده و همبزنید تا کاملا حل شود. اگر از عسل بجای شکر استفاده میکنید ، مقدار آن برابر با حدود سه چهارم مقدار شکر مورد نیاز است. از بکار بردن سیرینی اضافی جدا خودداری کنید.

مخمر را با دو قاشق شکر (یا عسل) و آب در لیوان حل نموده و بگذارید فعال شود.

مخمر فعال شده را درون ظرف تخمیر ریخته و آب میوه را به ظرف اضافه کنید.

قفل هوا را نصب کنید.

در محیطی با حرارت 24 تا 27 درجه و بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

..........

معمولا تخمیر از روز دوم شروع میشود و علت آن میزان پکتین زیاد در آب سیب است.

بستگی به درجه حرارت محیط و میزان شیرینی آبمیوه ، تخمیر اولیه بین 15 تا 21 روز (دو یا سه هفته) طول میکشد. در این مدت نیازی به همزدن ظرف تخمیر ندارید. بگذارید آنقدر تخمیر ادامه یابد که دیگر حبابی از قفل تخمیر خارج نشود.

..........

پس از آنکه قفل تخمیر از حرکت باز ایستاد و حبابی از شراب خام خارج نشد بگذارید تا دو روز دیگر همچنان آرام بماند و تا حد امکان ذرات معلق آن رسوب کند.

پس از دو روز شراب خام را به ظرف تخمیر دوم سیفون کنید.

مجددا قفل هوا را نصب نموده و بگذارید تا دو تا سه هفته دیگر دوران آرامش و مرحله تخمیر دوم را طی کند.

..........

زمانی که شراب کاملا صاف و شفاف شد با کمک سیفون آنرا به شیشه های تمیز منتقل نموده و چوب پنبه کنید.

در صورت لزوم و نگهداری طولانی سر شیشه را موم اندود کنید. شراب سیب نیاز به یک ماه آمیزه دارد.

این مقاله در بهمن 86 بازنویسی و تصحیح شد.

موفق باشید.

برچسب‌ها: ,

63 Responses to “شراب سیب”

  1. # Anonymous ناشناس

    با سلام
    آيا شراب سيب احتياج به همزدن در دورات تخمير اوليه دارد؟؟؟  

  2. # Blogger انتهورا

    با سلام به دوست عزیز محسن
    اصولا شرابهای پائیزی (تهیه شده از آب میوه یا مایع) نیازی به هم زدن ندارند مگر در دستورالعمل گفته شود
    موفق باشید
    ساقی  

  3. # Anonymous ناشناس

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    شراب سیب درست کردن خودم که نخوردم دادم کسی خورد گفت خوب شده اب سیب رو گرفتم البته سیب مرغوبی بود سیب(پادنا -سمیرم ) بود میشه بگی بهترین طعم سیب رو داره -- تو یه شیشه مربا یه قاشوق عسل خالص اضافه کردن هم زدم درشو بستم جوری که هوا خارج بشه چیزی دیگه بهش اضافه نکردم --- حالا میخوام به مقداری برای دوستم درست کنم اگر این شراب به اب سیب اضافه کن زود تر شراب بدست میاد -- اگر بخوام سریع تر بشه باید چیکار کنم هنوز شراب اولی صاف نکردم  

  4. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد
    با تشکر از اطلاعات ارزشمند.جدول انتهورا باز نمیشود اگر امکان دارد مشکل را بر طرف کنید  

  5. # Blogger Unknown

    چهار کیلو سیب خریدم. از آن دو کیلو و نیم آب بدست آمد. صد گرم شکر به آن اضافه کردم. و نصف قاشق مربا خوری مخمر نان به آن اضافه کردم. در یک ظرف شیشه ای با درب و محکم ریختم و قفل هوا را نصب کردم. مجموع این کارها در حدود یک ساعت و نیم طول کشید. حال چشم به راهم ببینم چه خواهد شد. فقط اینجا دمای هوای اینجا فعلا در روز 33 درجه سانتیگراد و در شب 20 درجه می شود که امیدوارم این مطلب مشکل ساز نباشد.

    جناب انتهورا آنقدر با وسواس و با جزییات و با قلم شیوا فرایند ساخت شراب را شرح می دهند که آدم واقعا هوس می کند که دست به کار بشود :)

    سرت سلامت و خوش باد ای ساقی!  

  6. # Anonymous ناشناس

    salam khaste nabashin
    sibe sabz ham ba in ravesh mishe dorost kard ya age na chetori sharabe sibe sabz begiram?  

  7. # Anonymous ناشناس

    saeed_fallahi66@yahoo.com

    salam dooste aziz khaste nabashin
    sibe sabz ham ba in ravesh mishe dorost kard ya age na chetori sharabe sibe sabz begiram
     

  8. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت ساقی محترم.خشته نباشی مرد دمت گرمه گرم.1سوال خدمتت داشتم.من با آب سیب خالص مرحله به مرحله اقداماتی که گفتین رو انجام دادم دیشب مشروب رو تو بشکه تخمیر ریختم اما از قفل هوا هیچ حبابی خارج نمیشه آب سیبم هم خالص و صافه صاف بوده میخواستم بدونم هنوز واسه خروج گاز زوده یا ممکنه من اشتباهی کرده باشم.ممنون میشم جوابم رو بدین  

  9. # Anonymous mehran

    سلام منظورتون از مخمر چیه و اگر مخمر نداشته باشیم باید از چی استفاده کنیم  

  10. # Anonymous ناشناس

    با عرض سلام وادب خدمت استادوسرورگرامی که قبول زحمت فرموده با اطلاع رسانی و ذاذن آگاهی مبتنی بر اصول علمی به راهنمایی هموطنهای خودخصوصا جوانان مظلوم که سالهاست زیررگبارانواع مخدردیگر جوانی برایشان نمانده،بدون کوچکترین چشم داشت مالی قدم برداشته و اینچنین با حوصله و صبر همچنان ثابت قدم و استوار بر سر مرام خود باقی مانده اید برایتان آرزوی سلامت پیروزی و شادی دارم  

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام . کسی که میدونه قفل هوا چیه به ما هم بگه!؟ ممنون :)

    اگه به ایمیلم بفرستید که دیگه نوکرم D:
    rezavaliant@gmail.com  

  12. # Anonymous ناشناس

    من برای اطمینان از نتیجه کار و درست کردن شراب بیشتر.نیم لیتر آب سیب رو با 60 گرم شکر و 1.5 گرم مخمر کیک ریختم تو ظرف بعد از 4 ساعت شروع به تولید گاز کرده حسابی.
    واقعا دستتون درد نکنه سایت عالی دارین.این سایت برای ایرانی ها یه معجزه تو زمینه شراب سازی هستش.  

  13. # Anonymous ناشناس

    ُسلام
    در درجه اول از سایتتون ممنونم چون فقط میشه گفت عالیه
    یه سوال داشتم از حضورتون
    من کمی پیش زمینه دارم از نحوه گذاشتن شراب
    ولی حالا برای اولین بار شراب سیب رو دارم تهیه می کنم
    در وهله اول سیب رو وسطش رو جدا کردم و مولینکس کردم و کامل ریز ریز خورد شد
    20 کیلو سیب رو به همین صورت انجام دادم
    قرص 300 میلی گرمی مخمر هم تهیه کردم و حول و حوش 6 گرم (18 قرص) با آب گرم و شکر و 200 گرم عسل بعد از فعال شدن مخمر بهش اضافه کردم
    حالا سوالی که دارم اینه

    آیا باید چند روز به همین حالت در فضایی که قرار دادم بی حرکت بمونه؟
    آیا لازمه هر چند روز یه بار درش رو باز کنم و به هم بزنم یا مواد رو له کنم که آب بیشتری آزاد کنه؟  

  14. # Anonymous ناشناس

    سلام به دوستان عزیزم...

    واسه شراب سیب نیاز نیست خیلی به خودتون زحمت بدین و امار و ارقام دقیق رو رعایت کنید این روشی که میگم دردسر خیلی کمتری داره

    دل سیب که شامل هسته اش میشه و چوب سر سیب رو دربیارین و چارقاچش کنید بعد که این کار و کردید بوسیله یه ابمیوه گیر یا همزن یه هر وسیله ی تمیزی که بتونه لهش کنه یا ابش رو بگیره توی بشکه مورد نزر میزاید و به اندازه یه وجب باید بین سر بشکه و محتوا فاصله باشه..بعد از یک ماه بوسیله صافی یا جوراب زنونه میتونید ابش رو بگیرید..نیازی به مخمر و شکر هم نیست..  

  15. # Anonymous بابک

    درود بر شما

    اگر در شراب سیب میزان مخمر زیاد باشد یا کمی زیاد باشد چه میشود؟  

  16. # Anonymous ناشناس

    استاد مخمر دوم کدومه؟  

  17. # Anonymous ناشناس

    شادکام باشی ساقی یک سوال اگه شراب سیبمون بعد 5 روز کپک زد چکارش کنیم ؟  

  18. # Anonymous ناشناس

    من به روش شما شراب انداختم الان سه هفته است، درشو باز کردم خیلی شفاف و خوش عطره فقط خواستم تشکر کنم از شما.
    گویند کسان بهشت با حور خوش است

    من می گویم که آب انگور خوش است

    این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار

    که آواز دهل شنیدن از دور خوش است  

  19. # Blogger Unknown

    سلام. هوای ظرف رو چطور خارج کنیم؟اگر کپک زد چه کار کنیم؟  

  20. # Anonymous ناشناس

    اگه به بیست لیتر شراب سیب یک لیتر اب اضافه کنیم چی میشه  

  21. # Anonymous ناشناس

    به سلامتی هر چی معرفته  

  22. # Blogger Unknown

    سلام
    6 بطری اب سیب گرفتم همه قواعدو رعایت کردم هیچ حبابی از قفل هوا خارج نمیشه الان یه هفته گذشته نشونه تخمیر خارج شدن حبابه فقط؟ ازکجا بدونم تخمیرش شروع شده خواهشا کمک کنید خیلی دوس دارم سیبو تجربه کنم دارم ازش ناامید میشم  

  23. # Blogger Unknown

    با سلام و خسته نباشید من اولین بارمه شراب سیب در این مورد که توضیح داد نیاز ب جوشوندن و تقطیر داره یا ن فقط همین بازم ممنون???  

  24. # Anonymous ناشناس

    واسه خارج شدن هوای ظرف بذار روزی ده دقیقه هوا بخوره و هم بزن که کپک نزنه و تفاله ها جدا بشه از آب خالص سیب
    مخمر هم واسه آب میوه های شرکتی کاربرد داره نه واسه آب سیب طبیعی که خودت میگیری  

  25. # Blogger masoud

    سلام آب سیب رو ریختم داخل وبه ۱۰ کیلویی حدود ۶ کیلو میشد اما بعد چند روز حباب از قفل هوا خارج نشد.فکر کردم شاید ظرف بزرگه پس داخل دبه ۶ کیلویی و سوراخ موجود در قفل هوا رو گرفتم اما بازم حباب خارج نمیشه و احساس میکنم تمام مخمر ته نشین شده تخمیر صورت نمی گیره مشکل از کجاس؟؟؟خواهش میکنم کمکککککک  

  26. # Anonymous Amir

    سلام خسته نباشید..منظور از سیفون کردن همون‌طور صاف کردن هست؟  

  27. # Blogger محمت اوغلو

    سیب خودش مخمر داره....اما ی کم بزنی بهتره.  

  28. # Blogger محمت اوغلو

    سلام. منظور از سیفون کردن صاف کردن با شلنگ هستش.. مثل کشیدن بنزین از باک ماشین. اوکی  

  29. # Anonymous ناشناس

    سلام‌و خسته نباشی.من بااب سیب شراب رو اماده کردم.بعداز گذشت کمتراز۱روز تخمیراغاز شدو حباب خارج شد.سرعت تخمیرخیلی بالابود طوری ک درهر۵ثانیه۲حباب خارج میشد.الان بعداز۵روز سرعت اومده پایین ب طوری ک شایدهرنیم ساعت۱حباب خارج بشه.مشکل از کجاست؟عایا بخاطر استفاده از مخمر زیاد این اتفاق افتاده؟من از مخمر مخصوص شراب استفاده کردم.و فکر میکنم زیاد ریختم .  

  30. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید میشه بعد سافی دوم بجای شیشه از بتری یکو نیم لیتری نوشابه یا اب معدنی استفاده کنم  

  31. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید میتونم بجای شیشه از بطری یکونیم لیتری نوشابه یا اب معدنی استفاده کنم ممنون میشم اگه زود جواب بدین  

  32. # Anonymous ناشناس

    ببخشین متانول یا الکل چوب تولید نمیکنه؟؟؟  

  33. # Blogger Unknown

    داخل گوگل سرچ کن قفل هوا عکسش رو نشون میده  

  34. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  35. # Blogger Unknown

    سلام ممنون از ساییت خوبتون.ببخشید اگه سیب تکه تکه کنیم وبدون هیچ مواد اضافه در بطری بزرگ بریزیم شراب نمیشه یا خراب میشه چون من سیبارو به همین صورت گذاشتم و درِ بطری هم محکم بستم وچند روزی یبار گازشو خالی میکنم دوباره دربطری رو میبندم  

  36. # Blogger Unknown

    میتونی خودت درست کتی قفل هوا رو شلنگ اکواریوم 1متر بگیرو درب ظرفی که مایع داخل اون هست رو سوراخ کن اندازه ی خود شلنگ و بعد با چسب پلاستیک یا همون حرارتی باید ابندی کرد که هوا نکشه و اون طرف شلنگ رو هم داخل یه ظرف کوچیک اب معدنی بنداز جوری که سر شلنگ داخل اب باشه که هوا وارد نشه این عمر باعث میشه که فقط گاز های تولید شده توسط تخمیر مایع خارج بشه و هوایی وارد مایع نشه  

  37. # Anonymous ناشناس

    حاجی یکم دیر نیس واسه جواب دادن ب ایشون!!!
    پنجججججج سال گذشت!!
    احتمالا تاالان از خیر شراب درست کردن گذشته باشه��  

  38. # Blogger Unknown

    درود باید حتما ابشو بگیریم نمیشه سیبو درسته بریزیم واینکه اگه درسته بریزیم چه اتفاقی میافتد  

  39. # Blogger Unknown

    آقا سلام
    قفل هوا از کجا تهیه کنم؟ همینطور الکل سنج؟  

  40. # Blogger Unknown

    سلام من میخوام سرکه سیب درست کنم اماشنیدم میگن اگه با یکی که شراب درست می کنه مشورت کنم سرکه من خوب میشه واسه همین یه سوال داشتم
    چه چیزایی باعث میشه شراب به سرکه تبدیل بشه
    ممنون از سایت خونتون
    خواهش میکنم جواب بدین
     

  41. # Blogger Unknown

    خیر
     

  42. # Blogger masoud

    سلام خسته نباشید
    من سیب های باغ خودمون رو آب گرفتم البته یکم از سیب از آبمیوه گیریم رد شد دبه کردم و چون آبسنج نتونستم تهیه کنم حدود 800 گرم شکر زدم و قفل هوا زدم حدود 4 ساعت بعد اومدم و دبه رو یه تکون دادم که به شدت شروع کرد به گاز خالی کردن از قفل هوا و دو روز مداوم و به شدت گاز خالی کرد و یکهو الان متوقف شده و هیچ گازی خارج نمیشه.شما گفتید 15 روز ولی این الان دو روزه خوابیده چیکارش کنم؟ درضمن جاش جای تاریک و یک دمایی هست؟  

  43. # Anonymous ناشناس

    بدلیل بالا بودن دمای محیط تخمیر باسرعت بالا انجام و زودتر از موعد تمام شده، برای طعم خوب بهتره دمای محیط کنترل تا تخمیر با سرعت مناسب شروع وتمام شود.  

  44. # Blogger Unknown

    من شراب سیب میخوام درست کنم ولی نمیدونم تو ده کیلو سیب چقدر مخمر بریزم  

  45. # Anonymous طراحی وب

    سلام
    من سیب ها رو آب گرفتم و ریختم تو دبه شکر هم بش اضافه کردم.حالا بعد از دو هفته تخمیر تقریبا متوقف شده. و نمیشه شفاف شده مایع. ولی زیاد بوی الکل نمیده و تلخ مزه هست. چکار باید بکنم ؟ آیا خراب شده؟  

  46. # Anonymous محصولات نانو

    خیلی ممنون.عالی بود.  

  47. # Anonymous نیلینگ

    ممنون
    استفاده کردم  

  48. # Anonymous ناشناس

    نه دوست عزیز الان باید سیفون کنید و اجازه بدید مرحله دوم تخمیر ادامه پیدا کنه  

  49. # Anonymous ناشناس

    یک لیوان شکر ب سرکه اضافه کنی خیلی ترش تر میشه  

  50. # Blogger Unknown

    نریز

     

  51. # Anonymous ناشناس

    سلام
    مخمر لازم نیست به شرطی که نشوریدش چه انگور چه سیب . اگه بشورید مخمر های طبیعی که رو پوستش هست میره . حالا شاید با یه اب زدن نره اما کلا نشورید بهتره .  

  52. # Blogger Unknown

    سلام اگه دمای محیط بالا باشه و تخمیر باسرعت انجام بشه طعم شراب تلخ میشه؟ کلا چه تاثیرات بدی داره؟ و اینکه اگه سیب ها را بشوریم و بعد آبگیری کنزم ولی مخمر نزنیم ایرادی داره؟  

  53. # Blogger Unknown

    سلام اگه دمای محیط بالا باشه و تخمیر باسرعت انجام بشه طعم شراب تلخ میشه؟ کلا چه تاثیرات بدی داره؟ و اینکه اگه سیب ها را بشوریم و بعد آبگیری کنزم ولی مخمر نزنیم ایرادی داره؟  

  54. # Blogger Unknown

    من سیب ها رو شستم و آبگیری کردم شراب سیبم خیلی تلخ شده یه تلخی زننده مثل بادام تلخ و بوی مخمر میده میشه کاریش کرد؟ اصلا مخمر نمیزدم نمیشد بنظرتون؟  

  55. # Blogger شهروا

    سلام
    میشه سیب را با دستمال پاک کرد و آب نزد ؟ و دیگه از مخمر استفاده نکرد ؟  

  56. # Blogger Unknown

    سیب رو با پوست ولی تمیز بریز.. اصلا مخمر نمیخواد. خودش تخمیر میشه. چون ماده ای درون پوست سیب هست نقش مخمر رو ایفا میکنه.  

  57. # Anonymous ناشناس

    خیلی ممنون از آموزش عالیتون. من برای امتحان و اولین بار دو و نیم کیلو سیب گرفتم و با ریکا شستم و ریز کردم و تمیز کردم گوشت سیب رو با آبمیوه گیری آبشو گرفتم. یکم حجمش کم شد و یک چهارم آبم اضافه کردم از شیر آب. بعد یک گرم مخمر(یک قاشق چایی خوری سر صاف) تو لیوان با چند قاشق شکر و آب ولرم فعال کردم و با آب سیبا ریختم توی دبه چهار لیتری از جنس پت (قبلا عرق کاسنی داشت) و یک سوراخ ریز با سوزن زدم که نترکه و گاز خارج شه. درشو سفت کردم و گذاشتم کنار خونه. بعد حدود دو هفته روی اون سوراخ چشب زدم چون گاز زیاد خارج نمی شد. بعد یک ماه هم همچنان ریز ریز داشت میجوشید و صحنه خیلی جذابی بود که درشو باز کردم و با چایی صاف کن و یه پارچه صافش کردم و آب زلال رو توی دوتا شیشه یک لیتری ریختم و درشونو محکم کردم بمونه تا هروقت بخوام بخورم. یکمم خوردم البته که خیلی خوش طعم و با گیرایی عالی بود. خیلی توصیه میکنم برای مصرف خودتون.فک نمی کردم با تجربه کم من و اضافه کردن اب و هزارتا ناشی بازی دیگه چیزی در بیتد ولی خیلی عالی و خوش رنگ و طعم شد. فقط سوالم اینه که تا چند وقت میتونم نگه دارمشون؟ تو یخچالم که میگن نذارین چون طعمش خراب میشه.  

  58. # Anonymous او

    منم همین کارو کردم ولی تلخ نشد. شاید مخمر زیاد زدین یا مخمرو خوب فعال نکردین؟
    البته تلخ شدن به خاطر تبدیل شدن قندش به الکلم هست تا یا حدی  

  59. # Blogger Unknown

    قرص مخمر فعال نمیشه دوست عزیز!  

  60. # Anonymous ناشناس

    تلگرام رهروان انتهورا:

    R_ANTAHOORA@  

  61. # Blogger Unknown

    سلام زکریا هرچی بمونه بهتر میشه  

  62. # Blogger Unknown

    سلام من حدودا دوساعت بعد از اضافه کردن مخمر حباب از قفل هوا شروع به خارج شدن کرد ایا روند کار درست بوده یا خیر .؟؟؟  

  63. # Anonymous ناشناس

    سلام وقت بخیر میشه تقطیرش کرد و ازش عرق درست کرد
     

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است