شراب سرا


شراب گیلاس

یکی از شرابهای فانتزی و دارای طعم و رنگ بسیار مشخصی است. این شراب نیاز به 9 ماه آمیزه (خواباندن) دارد. قبل از شروع به فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ مراجعه کنید. این دستورالعمل برای تهیه 5 لیتر شراب گیلاس است.

مواد لازم:

گیلاس تازه و کاملا رسیده 2.750 کیلوگرم

شکر 1.5 کیلوگرم

آب حدود چهار لیتر

مخمر پنج گرم

ابزار لازم:

دیگ 8 لیتری ، کیسه صافی یا توری ریز ، شیشه تخمیر 5 لیتری ، دستکش یکبار مصرف ، تشت یا لگن ، لوله سیفون ، قفل هوا ، همزن .

طرز تهیه:

گیلاس را چوبگیری کرده و بشوئید. تمام ابزار مصرفی را شسته ، ضدعفونی کرده و بگذارید خشک شود.

درون تشت یا لگن بریزید و با کمک دستکش و فشار کف دست تا حد امکان هسته گیری و له کنید دقت کنید به هسته صدمه وارد نشود و نشکند.

آب را بجوش آورید ، روی گیلاس ریخته و هم بزنید ، روی آنرا بپوشانید ، بگذارید تا 48 ساعت در محیطی گرم بماند.

با استفاده از کیسه صافی عصاره گیلاس را بگیرید.

عصاره حاصل را درون دیگ پخت ریخته و حرارت دهید تا بجوش آید ، شکر را اضافه کنید تا حل شود. بگذارید خنک شود.

مخمر را با 2 ق.غ. شکر در لیوان آب حل تا فعال شود ، با عصاره گیلاس بدرون بشکه تخمیر بریزید و هم بزنید ، حجم شیشه تخمیر را تا 5 لیتر برسانید (تا دهانه شیشه تخمیر حدود 10 سانتیمتر خالی باشد).

قفل هوا را نصب کنید.

بگذارید حداقل 14 روز در محلی با حرارت 21 تا 27 درجه سانتیگراد و بدور از نور بماند.

سه روز پس از زمانیکه از جوش افتاد آنرا فیلتر (تصفیه) کنید و بگذارید در بشکه تخمیر ثانوی و در محیطی با حرارت ثابت 21 درجه تا حدود سه ماه بماند یا آنکه کاملا صاف و ذرات معلق رسوب شود. قفل هوا فراموش نشود.

سیفون کرده و قدری دهان مزه کنید ، مطابق سلیقه خود قدری شکر یا آب لیموی تازه افشره اضافه کنید و بگذارید تا 15 روز دیگر در شیشه تخمیر بماند. قفل تخمیر فراموش نشود.

درون شیشه سیفون کرده و به شیشه های تیره رنگ منتقل ، چوب پنبه و در صورت لزوم موم اندود کنید. در مکانی خنک و ناریک بطور خوابیده نگهداری (آمیزه) کنید. پس از 6 ماه آمیزه قابل مصرف است.

برچسب‌ها: ,

23 Responses to “شراب گیلاس”

  1. # Anonymous ناشناس

    با سلام
    دستورالعمل فوق را اجرا کردم ولی بدون مرحله جوشاندن عصاره گیلاس. یعنی بدون جوشاندن، عصاره را در بشکه تخمیر قرار دادم و در دمای حدود 30 درجه به مدت 9 روز قرار دادم. در این نه روز تخمیر به خوبی انجام می شد پس از آن احساس کردم تخمیر متوقف شده بنابراین فیلتر کردم و در بشکه تخمیر ثانوی قرار دادم ولی احساس می کنم بوی سرکه زیاد شده... به نظرتون داره تبدیل به سرکه می شه؟ چه باید بکنم؟  

  2. # Anonymous ناشناس

    سلام.جناب من دستور بالا رو انجام دادم،فقط 16 برابرش کردم.یع کم مزه سرکه میده .باید چی کار کنم؟
    ضمن اینکه بعد همون چند روزی که گفتین بازش کردم تا فیلتر کنم،متوجه شدم.
    ممنون
     

  3. # Blogger Unknown

    سلام مخمر رو از كجا بايد تهيه كنم؟  

  4. # Blogger Unknown

    مخمر کیک شیرینی پزیها  

  5. # Blogger Unknown

    مخمر کیک شیرینی پزیها  

  6. # Anonymous ناشناس

    2.75 گیلاس ماست و 4 لیتر آب و 1.5 کیلو شکر میشود 8.5 کیلوگرم چطور در آخر ما باید آب اضافه کنیم تا حجم شیشه تخمیر به 5 لیتر برسد؟ ما که مواد اولیمون 8.5 کیلوست ... لطفا دقیقا مقدار آب را که روی گیلاس ها میریزیم و میزان آبی که بعد از جوشاندن می ماند را بگویید حدودا.ممنونم. مطالبتون واقعا گنگ هستند.  

  7. # Blogger Unknown

    سلام اگه از مخمر اسفاده نکنیم مشکلی پیش نمیاد..ظرف مخصوص و قفل هوا از کجا تهیه کنیم  

  8. # Blogger Unknown

    دوستان این کاملا اشتباهه اصلا باورنکنید کاملا اشتباهه  

  9. # Blogger Unknown

    دوستان این کاملا اشتباهه اصلا باورنکنید کاملا اشتباهه  

  10. # Blogger Unknown

    سلام راه سادتری وجود ندارد  

  11. # Blogger Unknown

    دوست عزیز میشه روش صحیح رو شما بگید  

  12. # Blogger Unknown

    اوکی  

  13. # Anonymous ناشناس

    من این دستور رو 6 سال پیش اجرا کردم. خیلی دقیق با استفاده از لوازم آزمایشگاهی (ترازوی دقیق، پوشش هوای آزمایشگاهی و ...). نتیجه خیلی خوب شد. اخیرا بعد از 6 سال یک بطری رو مصرف کردم که خیلی خیلی عالی بود. بهترین و خوشخوراکترین شراب همهٔ عمرم. سپاس بیکران از انتهورا بابت دستور تهیه‌های بسیار دقیق و علمی.  

  14. # Blogger Unknown

    اگه مثل انگور گیلاس هارو بریزیم توی یه بشکه مخمر بزنیم چه اتفاقی میفته  

  15. # Blogger Unknown

    من الان ۱۳ کیلو گیلاس رو رخیتم توی بشکه مخمر زدم قفل هوا گذاشتم نزدیک یک هفته ولی تخمیر کند پیش میزه اب هم اضافه نکردم یعنی خراب میشه  

  16. # Blogger Unknown

    یکی راهنمایی میکنه  

  17. # Blogger Unknown

    من هم مانند شما انجام دادم و خیلی خوب داره تخمیر میشه در پایان کار شما را مطلع میسازم  

  18. # Blogger Unknown

    سعی کن اب گیلاس رو خودت بگیری .شرکتی نخر چون شاید موادی بزنن کارت خراب بشه..حالا اینکه میگی تخمیر شده ولی بعد سرکه شده به احتمال زیاد داخل ظرف باکتری بوده چربی بوده در تماس با هوا بوده یا مخمر خراب شده یا روند تخمیر زیاد از حد بوده شرابت بریده  

  19. # Blogger Unknown

    درسته اشتباه نیست‌یعنی این طوری هم میشه.روش هایه مختلفی هست.درست کردن شراب کار هر کسی نیست .وقت میخواد و دقت .  

  20. # Blogger Unknown

    نه خراب نمیشه.ولی راه داره ممکنه اخرش به مشکل بخوری یا نتیجه خوب نشه..شراب درست کردن مهارت زیادی میخواد به هرکی هم نمیوفته  

  21. # Blogger Unknown

    ای روش میشه شربت فقط
    اگ شراب بخوای واس بریزی دبه و ولش کنی  

  22. # Anonymous ناشناس

    سلام من میخام شراب گیلاس بگیرم چطوری باید دروست کنم  

  23. # Anonymous ناشناس

    روش درست:
    گیلاسها رو بدون اینکه بشوری در دبه میریزی.و چنگ میزنی تا له بشه.در دبه رو محکم میبندیم که هوا نکشه.بعد از ۱۰ روز در دبه رو باز میکنیم و به ازای هر ده کیلو گیلاس یک کیلو شور یا نبات اضافه میکنیم و مواد را بهم میزنیم تا گاز خارج بشه.اینکار رو روزی یکبار به مدت ۵ روز انجام میدیم.بعد مواد را با طوری صاف میکنبم و فقط آب گیلاس را در دبه میریزیم و درش را خوب میبندیم تا حداقل ۴۰ روز بماند.شراب آماده است.این چهل روز هر چقدر بیشتر باشه شرابتون بهتر میشه.
    مخمر رو برای آبجو میزنن و برای شراب نیاز نیست.
    آب نریزید چون موجب کپک میشه.
    در هنگام نوشیدن مارم دعا کنید.
    نوش جان....😎  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است