شراب سرا


« Home

تهیه شراب برای مبتدیان

این روش را ساده ترین نوع تهیه شراب خانگی میتوان نامید. در این روش سعی شده از آب انگور آماده و بازاری که در بطری یا پاکت عرضه میشود ، استفاده شود. هر چند توصیه میشود برای بار دوم از آب میوه تهیه شده در خانه استفاده کنید. قبل از شروع کار به این تصاویر مراجعه و تهیه شراب با آب میوه را قدم به قدم با کمک تصاویر دنبال کنید.

مواد لازم:

آب انگور حدود 5 لیتر (از آب انگوری استفاده کنید که مواد خارجی جهت نگهداری در دراز مدت نداشته و فقط آب انگور خالص باشد)

مخمر 2.5 تا 3 گرم (مخمر کیک و مخمر نان بهترین است)

شکر 2 قاشق غذا خوری

قرص کمپدن 2 عدد*

ابزار لازم:

دو شیشه 5 لیتری مطابق (ش- 1)

چوب پنبه سوراخ شده یا درپوش لاستیکی که معمولا همراه با شیشه است.

قفل تخمیر (ش- 2 ) - انواع قفل تخمیر 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5

قیف پلاستیکی

لوله پلاستیک شفاف برای سیفون کردن به قطر 8 تا 10 میلیمتر.

بطری تیره رنگ 7 عدد با چوب پنبه (به ازاء هر 700 سی سی به یک بطری نیاز دارید)

چگالی سنج برای تعیین میزان شیرینی آب انگور (ش- 3 ).

پس از تهیه ایزار و استرلیزه کردن آنها به مقدار 5 لیتر آب انگور قرمز و یا یک لیتر آب انگور تغلیظ شده و 4 لیتر آب خالص احتیاج دارید.

طرز تهیه شراب ساده خانگی:

الف – از انگور تغلیظ شده (شیره انگور)

ب – از آب انگور پاکتی یا شیشه ای

ا - ( الف ) یک لیتر آب انگور تغلیظ شده را در گالن شیشه ای بریزید. (ش- 4)

ب - سه لیتر آب معمولی به آن اضاقه کنید. (ش - 5)

ج – شکر ** را با آب گرم کاملا هم زده و حل کنید. ( ب ) اگر از آب انگور پاکتی یا شیشه ای استفاده میکنید باید از این مرحله شروع کنید زیرا نیازی به اضافه کردن آب ندارد. (ش- 6)

د - آب شکر را به محتویات شیشه اضافه کنید. (ش - 5 )

ه - مخمر (Yeast) را با کمی شکر مخلوط کرده هم بزنید و زمانی که فعال شد ، اضافه کنید. (ش - 7)

و - قفل هوا را تا نیمه آب کرده و داخل سر بطری (چوب پنبه ای یا لاستیکی ) فرو کرده و آنرا روی در بطری محکم کنید که هوا به داخل یا خارج از آن نشود. فضای بالای گالن باید حدود 5 سانتیمتر خالی باشد اگر بیشتر بود آنرا قبلا با آب معمولی به حدود 5 سانتیمتری گلوی گالن برسانید و اگر از آب انگور استفاده کرده اید فقط آب انگور اضافه کنید. (ش- 8)

ز - گالن را با دقت در محیط بسته ای که دارای درجه حرارت 21 تا 24 درجه سانتیگراد ( 70 تا 75 درجه فارنهایت) است بگذارید. اگر در محیط سردی زندگی میکنید با روش های مصنوعی باید درجه حرارت را ثابت نگهداشت مثلا گذاشتن در محلی که آبگرم کن در آن است یا حمام و یا گرمخانه. اگر حرارت محیط در نوسان باشد تخمیر خیلی کند صورت میپذیرد و یا اگر محیط خیلی سرد بود تخمیر کاملا متوقف میگردد. راه دیگر در محیط های سرد استفاده از غذا گرم کن الکتریکی توصیه میشود که برای گرم نگاهداشتن غذا از آن استفاده میگردد و گرم کنی است الکتریکی نظیر شکل بالا ( در زیر گالن ) و قادر به کنترل درجه حرارت هم در آن هستید. مصرف برق این دستگاه خیلی کم و حدود 10 وات در ساعت است.(ش - 9)

ح – هر سه روز یکبار با نظافت و دقت شراب در حال تخمیر را در لوله آزمایش ریخته و با آب سنج آزمایش کنید تا میزان شکر باقیمانده در گالن اصلی در کنترل شما باشد. با آن میتوانید کیفیت الکلی شراب را پیش بینی کنید.

(ش- 10)

هنوز در این موقعیت میتوان شکر اضافه نمود.

ت – پس از آنکه شراب از جوش افتاد ( مرحله تخمیر تمام شد ) قرص کمپدن را با ته قاشق خورد کرده و به شراب اضافه کنید. قفل تخمیر را مجددا آب کنید و دهانه شیشه ( گالن شیشه ای ) را دوباره ببندید و در جای خنکی برای چند روز دیگر بگذارید (15C / 60F) تا کاملا صاف و شراب شفافیت اصلی را نشان دهد. (ش- 11)

(اگر از گرم کن الکتریکی استفاده کرده اید آنرا خاموش کنید چون دیگر نیازی به آن نیست)

ی – پس از چند روز که شراب شفاف و رسوبات کاملا ته نشین شد مرحله انتقال به شیشه ( گالن ) دوم را انجام دهید. در این مرحله نیاز به همکاری شخص دیگری دارید که لوله را در شیشه بالائی بدون حرکت و ثابت نگهدارد.شیشه را به آهستگی و با دقت روی سطح بالاتری قرار دهید و بوسیله لوله پلاستیکی ( لوله سیفون ) شراب صاف شده را به شیشه پائینی ( دوم ) منتقل کنید.

برای انتقال نیاز به سیفون کردن دارید که با کمی مکیدن و بنا به خاصیت ظروف مرتبطه شراب به راحتی از لوله جاری خواهد شد. سریعا انتهای لوله را با انگشت مسدود و بلافاصله انتهای لوله آنرا در شیشه پائین قرار دهید. کاملا دقت کنید که انتهای لوله بالائی به رسوبات ته نشین شده ( دُرد شراب ) در شیشه تماس نیابد که رسوبات را منتقل خواهد نمود. رسوبات باقیمانده مصرف دیگری دارد که توضیح خواهم داد. (ش- 12 )

ک – حال شیشه دوم را بجای شیشه اولی و روی بلندی قرار داده ، بطری های شسته و خشک و آماده را در دسترس و عمل مکیدن را تکرار ولی این بار انتهای لوله را در قیف و قیف را در دهانه شیشه ها قرار دهید و بمحض اینکه شیشه در حال پر شدن است لوله را در دست کمی خم کنید ( تا کنید ) تا جریان و سیلان شراب به داخل شیشه متوقف شود. دهانه شیشه را تا فاصله 5 تا 7 سانتیمتری (2 تا دو نیم اینچ) خالی نگهدارید که نیاز به فرو کردن چوپ پنبه دارید. (ش - 13)

ل - شیشه ها را حتما چوپ پنبه و یا اگر شراب را برای مصرف در مدت کوتاهی میخواهید با تشتک اسکرو کنید. در جای تاریک و خنگ نگهداری کنید. (ش - 14)

م – با تبریک به شما ، اولین محصول شما آماده است. روی بطری شراب را برچسب بزنید و تاریخ بگذارید.

(ش - 15)

پیشنهاد میکنم دفتری را از همان ابتدا در دسترس داشته باشید و اعمال انجام شده را قدم به قدم یادداشت کنید یا در صفحه شرابسازی جدول انتهورا مستقیما وارد کنید.

اگر بعضی از کلمات نا مانوس و مشکل بنظر میرسد و برای اطلاعات کامل از تمام لغات مربوطه به فرهنگ واژه ها مراجعه کنید.

* قرص کمپدن جهت ضدعفونی و توقف تخمیر بکار میرود (فقط در صورتی مصرف کنید که آنرا در اختیار دارید. مصرف این قرص اجباری نیست)

** مقدار شکر را از بخش شراب سنجی جدول انتهورا بیابید.

تذکر: بیاد داشته باشید که از تمام میوه ها میتوان برای تهیه شراب استفاده نمود حتی هندوانه ولی برای شروع و یافتن تجربه کافی از ساده ترین که آب انگور آماده و بسته بندی شده است استفاده کنید.

اگر آب میوه گیری در اختیار دارید نیز میتوانید از انگور دانه شده (حبه) آب بگیرید.

اگر مایل به تهیه شراب قرمز هستید ، بهتر است از انگور سیاهتری استفاده کنید (شانی یا هر نوع انگور قرمز. هرچه رنگ انگور تیره تر باشد شراب تیره رنگ تر میشود).

برای آبگیری به حدود 5 کیلو انگور نیاز دارید. از شستن انگور جدا خودداری کنید و اگر احیانا دانه (حبه) آن خراب بود آنرا دور بریزید. در هنگام حبه کردن انگور از دستکش پلاستیکی استفاده کنید (مهم است) …. در مورد تهیه شراب از آب میوه جات مختلف در آینده توضیحات مفصل داده خواهد شد.

فراموش نکنید کلیه لوازم را قبل از مصرف تمیز و ضد عفونی (استرلیزه) کرده و بگذارید کاملا خشک شوند.

برچسب‌ها:

44 Responses to “تهیه شراب برای مبتدیان”

  1. # Blogger Unknown

    با سلام و تشکر بابت تهیه این همه مطالب مفید و واقعا ناب
    مدتهاست که وبلاگ شما رو پیگیری کردم الان موقعیتی دارم برای تهیه شراب و میخوام عینا طبق دستورالعملهای شما باشه اما در این قسمت توضیح دادین:

    ت – پس از آنکه شراب از جوش افتاد ( مرحله تخمیر تمام شد ) قرص ها را با ته قاشق خورد کرده و به شراب اضافه کنید. قفل تخمیر را مجددا آب کنید و دهانه شیشه ( گالن شیشه ای ) را دوباره ببندید و در جای خنکی برای چند روز دیگر بگذارید (15C / 60F) تا کاملا صاف و شراب شفافیت اصلی را نشان دهد. (ش- 11)

    اما متاسفانه منظور شما رو از اضافه کردن قرصها متوجه نمیشم، چندین بار مطلبتون رو خوندم اما اشاره ای به قرص ها که نوعشون چیه پیدا نکردم...
    ممنون میشم که راهنماییم کنید.  

  2. # Blogger انتهورا

    با سلام
    تشکر فراوان از محبت و دقت نظر شما. مقاله تصحیح و منتشر شد
    موفق باشید
    ساقی  

  3. # Anonymous ناشناس

    با درود و خسته نباشید
    من مقالات زیادی در زمینه تهیه شراب از آبمیوه های کاملا طبیعی انگور قرمز یا هموت سیاه مطالعه کردم ولی به هیچ وجه مقدار شکر را متوجه نمیشم در جایی به 600 تا 800 گرم شکر و در جایی دیگر به 2 قاشق غدا خوری اشاره میشود من با 2 قاشق شراب ریختم ولی نمیدونم درسته یا نه ؟ راهنمایی میخواستم با تشکر  

  4. # Anonymous ناشناس

    سلام کسی میدونه این قرص کمپدن را از کجا میشه تهیه کرد من تهران هستم لطفا یکی راهنمایی کنه
    seminoo@hotmail.com  

  5. # Anonymous ناشناس

    ba salam va tashakkor az shoma
    man ba abejo haye shisheiye ghadimi va shireye khorma test kardam
    abejo ke aslan nashod va khorma mizane alkole an kam hodude 4-5 darsad ast
    lotfan rahnamaii befarmaid
    ba tashakkor  

  6. # Anonymous احمد

    سلام
    چطور می تونم قرص کمپدن تهیه کنم؟
    ahmad_jafari666@yahoo.com  

  7. # Anonymous ناشناس

    سلام به همه دوستان حرفه اي
    من در مورد شراب هندوانه يه چيزي شنيدم كه ميخام با دوستان حرفه اي مشورت كنم.
    يكي از دوستان ميگفت كه بهترين روش براي تهيه شراب هندونه اينه كه دور هندونه رو گچ بگيري و ولش كني بعد 40 روز گچ رو سوراخ كني و شراب رو خارج كني.....نظرتون چيه ؟؟؟؟  

  8. # Anonymous ناشناس

    سلام ساقی جان و درود فراوان بر تو . حدود 2 ماه است که سایت شما جدول انتهورا را باز نمی کند و من برای اضافه کردن شکر به شراب به مشکل خوردم این ایمیل من است suffer_side@yahoo.com برایم جدول را ایمیل کنید یا سایت را تصحیح کنید با سپاس فراوان  

  9. # Anonymous ناشناس

    در یک جمله: تو بهترینی  

  10. # Anonymous ناشناس

    رضاشاه پهلوی هرروز ساعت 5 جوجه کباب با یک گیلاس کنیاک میخورد و شب هم از قبل از خواب یک گیلاس شراب قرمز میخورد و اگر خوابش نمی برد یک شراب سفید میخورد البته همه چیزش حتی تزیاکش به اندازه بود
    با تشکر عاشق می  

  11. # Anonymous ناشناس

    من شراب به روش خودم درست می کنم این روشهای شما جواب نمی ده روش صحیح رو به کاربران یاد بدید در مورد اب انگور پاکتی اینها مواد می خوره انگور را باید درسته بدون دم درون دبه ریخت  

  12. # Anonymous مهرداد

    دوست گرامي با سپاس از شما من با ذكر منبع از مطالبتون ميتونم در يك صفحه فيسبوك ميتونم استفاده كنم ؟؟
    (باده ناب) با همين نام در فيس بوك















     

  13. # Anonymous ناشناس

    با درود
    من تمامی دستوراتی که شما در مورد تهیه این شراب فرمودیدی رو دنبال کردم اما در اول کار چگالی سنج نداشتم و کار رو بدون اون شروع کردم اما بعد از چند روز که شراب انداختم تهیه کردم و در روز پنجم وقتی آبسنجی کردم مقدارش رو یک نشون میداد که یعنی هیچ قندی نداره آیا باید شکر اضافه کنم؟در ضمن در مقاله هیچ اشاره ای که زمان تقریبی اتمام تخمیر کی هست نشده است؟
    با تشکر  

  14. # Anonymous ناشناس

    چرا بعضی شرابها کور میکنن ایا به خاطر تخمشونه یا چوبشون یا چیز دیگری لطفا توضیح بدید ممنون  

  15. # Anonymous ناشناس

    من بعد اتمام جوش انگورها وقتی میخواستم تو بطری بریزم عسل ریختم ایا عسل ضرر داره ؟
    درضمن کمی هم کپک روی شراب بود که بعد از یک هفته کپک کم شد من صاف کردم ایا این هم ضرر داره لطفا راهنمایی کنید  

  16. # Anonymous ناشناس

    هیچ شرابی کور نمیکند حتی اگر همه انگورها را با خوشه له کنید و داخل دبه بریزید فقط شراب کمی مزه گس به خود میگیرد که تازه خیلیها آن را بیشتر میپسندند.آن چیزی که شما شنیدید مربوط به زمانی است که بخواهیم با عمل تقطیر عرق کشی کنیم  

  17. # Anonymous ناشناس

    سلام
    آقا من خوندم اگر شکر توی شراب از یه حدی بیشتر بشه متانول تولید میکنه،آیا این حرف درسته؟
    من خواستم شراب ابلیمو درست کنم و بیست در صد اون رو شکر کردم  

  18. # Anonymous ناشناس

    درود دوست گرامی
    برای اولین بار میخواهم با انگور قرمز شراب درست کنم البته برای تست.بنده یک توضیح کوچک میدهم :
    من مقداری(در حد 1 کیلوگرم)انگور قرمز میخرم و آنرا دانه دانه کرده و درون یک ظرف در بسته محکم میریزم.سپس مقداری شکر(یک قاشق غذا خوری)روی آن میریزم و بدور از نور نگهداری میکنم.پس از 3-4 روز دربش را آرام شل کرده که گازها خارج شوند.این عمل را تا چند روز انجام میدهم.سپس دربش را باز و انگورها را له میکنم و دربش را محکم می بندم.چند روزی به حال خودش رها میکنم و سپس صافش میکنم و مصرف میکنم.آیا این روش جواب میدهد ؟
    چند سوال داشتم از شما
    1-آیا ریختن شکر یا عسل باید انجام شود؟
    2-در صورتی که درب دبه را باز نکنیم و گازها خارج نشود مشکلی پیش می آید؟
    3-هم زدن انگورها با دست تمیز اشکال دارد یا اینکه حتما باید با چوب باشد؟اصلا هم زدن لازم است؟
    سپاسگزارم از پاسخ شما
    بدرود  

  19. # Anonymous ناشناس

    مخمر یه موجود زندست در واقع یه تک یاخته که در غیاب هوا زندگی میکنه و اصطلاحا بی هوازی بهش میگن،خوراک مخمر گلوکزه و در واقع گلوکزو تبدیل به اتانول میکنه٫در صورتی که سلولز یا همون چوب به هر شکلش در دسترسش باشه به جای اتانول فرایند به سمت تولید متانول یا همون الکل صنعتی کور کننده پیش خاهد رفت٫و تفاوتی هم نداره که تقطیر بشه یا نشه٫باتقطیر فقط غلظتش بیشتر میشه٫ضمنا با روشهای ابتدایی تقطیر هم نمیشه اتانول و متانول موجود توی شرابو تفکیک کرد و نیاز به یه دیستیلیشن تاور مخصوص داره٫چون دمای تبخیر هر دونوع الکلی که گفتم نزدیک به همه٫همینطور دمای میعان بخاراتشون  

  20. # Anonymous ناشناس

    ضمنا اینم اضافه کنم که خوراک مخمر گلوکزه و گلوکز یه قند مونو ساکارید هست٫یعنی تک مولکولی٫قند توی عسل گلوکزه٫و قند توی میوه ها فروکتوز٫ فروکتوز از نظر تعداد و ترکیب اتمهای مولکولی دقیقا فرمولش با گلوکز یکیه و فقط از نظر ساختار و طرز قرار گیری اتمها توی حالت فضایی متفاوته و فروکتوز به راحتی توی بدن و یا توی شراب به گلوکز تبدیل میشه و مصرف میشه ولی قندی که توی شکر ونبات و.... هست از نوع دی ساکارید هست یعنی دو مولکولی٫و هر مولکولش از چسبیدن یه گلوکز و یه فروکتوز ساخته شده و در واقع توی محیط ابی مولکولش شکسته میشه به سازنده هاش!
    امیدوارم اطلاعاتم به یه انسان هم که شده کمکی بکنه  

  21. # Anonymous ناشناس

    سخت بودکهههههههههههههه  

  22. # Anonymous ناشناس

    جدول انتهورا دانلود نمیشه  

  23. # Anonymous ناشناس

    سلام. میبخشید دو روزه که توی بشکه ی شصت کیلویی بیست کیلو انگور انداختم. الان کمی بوی ترش میاد ازش بیرون. مشکلی نداره؟ بعد میخواستم بدونم میشه چند روز دیگه دوباره چند کیلو انگور دیگه بریزم داخلش اضافش کنم؟  

  24. # Blogger Unknown

    اقا من دستگاه چوب پنبه زن می خوام از کجا باید بگیرم ؟  

  25. # Anonymous ناشناس

    دوستان عزیز من شرابم را بعد از سه ماه صاف کردم ,امکان تولید متلیک وجود داره؟ایا دانه انگور متیلیک تولید میکند؟  

  26. # Anonymous ناشناس

    شراب تخمیر میشه نه تقطیر ، پس متانولی هم وجود نخواهد داشت. کسانی که میگن ممکنه الکل کور کننده تولید بشه قبل از هر گونه اظهاره نظر و گمراه کردن عموم کمی مطالعه کنند بد نیست .  

  27. # Anonymous ناشناس

    خدمت عزیزانی که نگران تولید متانول یا همان الکل چوب داخل شراب هستند، صادقانه عرض میکنم متانول یا همان الکل چوب زمان تقطیر شراب یعنی زمانی که ما بخواهیم از شراب عرق بکشیم، تولید میشود آن هم زمانی اتفاق می افتد که مایع شراب بخوبی صاف نشده و همراه با چوب و دانه انگور داخل دیگ ریخته شود در غیر این صورت هیچ خطری متوجه ما نبوده و از این بابت مشکلی وجود ندارد  

  28. # Blogger Unknown

    Sos  

  29. # Blogger Unknown

    سلام میشه بمن کمک کنینـ. من حدود40لیتر شراب شاه توت درست کردم به روش خودم . اردیبهشت ریختم و اواخر تیرماه صاف کردم اما هنوز اثری از الکل توش نیست . البته عسل و مخمر و میخک و اضافه نکردم . یعنی نمیدونم چطوری اضافه کنم . میشه منو راهنمایی کنید . ایمیل هم بهتون زدم . ممنونم  

  30. # Anonymous ناشناس

    دلیل اینکه در ساخت شراب از قرص کمپدن اسلفاده میکنید چیست؟  

  31. # Blogger Unknown

    از این قرص جهت تخمیر استفاده میشود یعنی اگر در تهیه بعضی از شراب ها استفاده نگردد یعنی عمل تخمیر انجام نشده و عملا شما نمیتوانیدبه فرآورده نهایی یا همان شراب یدست بیاورید.  

  32. # Anonymous ناشناس

    خیر . متابی سولفید پتاسیوم و یا همون قرص کمپدن ترکیبی فرار است که برای ضد عفونی کردن شراب قبل از تخمیر اولیه استفاده میشه. تخمیر فقط با حضور مخمر اتفاق می افتد. من به روش سنتی شراب درست می کنم و فقط از مخمر طبیعی روی پوست انگورکه پکتین نام داره استفاده می کنم.  

  33. # Anonymous ناشناس

    سلام اگر مخمردرشراب شیره انگور زیاد شود چ اتفاقی میافتد؟  

  34. # Anonymous ناشناس

    سلام‌من شراب‌شیره‌انگوردرست‌کردم‌ولی‌چگالی‌سنج‌نداره‌چطوری‌میتونم‌درصدشیرینی‌والکلامتوجه‌بشم؟  

  35. # Anonymous ناشناس

    سلام .من ۵لیتر شراب انگور۶ساله دارم که الکل کمی داره و رنگش هم به نارنجی می زنه .میشه تقطیرش کنم و ازش عرق بگیرم .ممنون از شما  

  36. # Anonymous ناشناس

    با سلام..
    عزیزان علاقه مند به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید.
    R_antahoora@  

  37. # Blogger Unknown

    سلام با "آب شکر هم میشه مشروب درست کرد؟  

  38. # Blogger Unknown

    سلام میشه تو سطل پلاستیکی هم شراب بندازیم  

  39. # Blogger Unknown

    فروشگاهای موادوتجهیزات پزشکی
     

  40. # Blogger Ali

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  41. # Anonymous ناشناس

    با سلام به دوستان عزیز دوستان کسانی که میخوان شراب بگیرن و براشون مشکله پاکش کنن و چوباشو بگیرن هیچ مشکلی نداره ۱۰روز بندازین تو دبه درشو ببندین جاشو گرم کنین بعد ۱۰روز درشو باز کنین هر کدام از شاخه انگور رو دستت بگیری یک تکون بدی کامل میریزه و دیگه هیچ گونه چوب و اگرم چوب هم توش باشه ما هر سال درست کردیم هیچ جایه نگرانی نیست که بگی کورت میکنه والا ب خدا هیچی نمیکنه من هرسال درست کردم حتی بهش هیچ چیزی ازافه نکردم ن مخمل ن هیچ چیزه دیگه مزه شرابمم از همه نوع شراب خوشمزه تر بوده هر بشکه ۲۲۵لیتری فقط بهش ۵کیلو موز و ۲ کیلو عسل ازافه میکنم اونی که برا خودم بخوام مصرف کنم که درصد الکل به علت اینکه موز توش میره الکلش بالاتر میره دوستان اینم به این سادگیه دیگه نه قرص میخواد نه اب هوج میخواد نه دماسنج میخواد هیچی نمیخواد خودتونم نگران نکنین فقط و فقط جوری درش رو ببندی که هوا نکشه کپک بزنه و از ریختن انگوری که کپک داره حتی یک زره کوچیک خودداری کنین چون زحمتتون رو خراب میکنه و باعث میشه مزه شرابتون کامل خراب کنه فدا همه صاقیا دمتون گرم  

  42. # Blogger Unknown

    خوبه نوشته واسه مبتدی این همه کسشعر میخواد اگه واسه حرفه اییا بود چی میشد والا ما شنیدیم نه مخمر نه عسل و شکر و کوفت و زهر مار و چوب پنبه و فقل هوا چه کوفتیه یارو با انگور و دبه شراب درست میکنه به این میگن مبتدی  

  43. # Blogger Unknown

    اصل کاریا نریختی مخ مخمر  

  44. # Anonymous ناشناس

    سلام من فقط انگور تازه رو با دستکش حبه میکنم و بعدش با دست یا دریل معمولی کاملا له میکنم و درش رو میبندم. بعد ده روز هم میزنم و باز درش رو میبندم. بعد ۲۱ روز باز میکنم اگه آب زلال اومده بود روی شراب، یکم عسل یا شیره انگور توش میریزم و میذارم ده روز دیگه بمونه. بعدشم شیشه میکنم و میزنم بر بدن. به همین سادگی. همیشه هم بهترین شراب رو میده  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است