شراب سرا


شراب انار

چه خوشست باده خوردن به صبوح در گلستان

که خبر دهد زجنت دم صبح و باد و بستان

چو دل قدح بخندد ز شراب نارداني

دل خسته چون شکيبد ز بتان نار پستان

بسحر که جان فزاید لب یار و جام باده

بنشين و کام جانرا ز لب پياله بستان

چو نمي‌توان رسيدن بخدا ز خودپرستي

بخدا که در ده از مي قدحي بمي پرستان

برو اي فقيه و پندم مده اينزمان که مستم

تو که چشم او نديدي چه دهي صداع مستان

که ز دست او تواند به ورع خلاص جستن؟

که بعشوه چشم مستش بکند هزار دستان

چو سخن نگفت گفتم که چنين که هست پيدا

ز دهان او نصيبي نرسد بتنگدستان

تو جواني و نترسي ز خدنگ آه پيران

که چو باد بر شکافد سپه هزار دستان

به چمن خرام خواجو دم صبح و ناله میکن

که ببوستان خوش آيد نفس هزار دستان

انار میوه ایست بومی و محلی ایران زمین. حدود 4000 سال پیش به هند و کشورهای شمالی و غرب آسیا و حدود 18 قرن پیش به اروپا و بالاخره در سال 1769 میلادی همراه با فاتحان اسپانیایی به قاره آمریکا راه یافت. با تمام گسترش جهانی هنوز بهترین انار دنیا در سرزمین شعر و شراب و موسیقی پرورش مییابد. تنوع انار ایران را در هیچ دیاری حتی هند نمیتوان یافت. میوه ای خجل و محجوب و سر بزیر. از پوست آن (رناس) و برای رنگریزی طبیعی (بخصوص در صنعت قالیبافی) و از میوه آن و هسته آن برای خوراک استفاده میشود. دانه آنرا در ایران و هند و پاکستان خشک کرده و از آن در انواغ خوراکی ها استفاده میشود. حتی از گوشت سفید درون آن برای صنایع دارویی استفاده میشود. بدلیل وجود تانن زیاد این میوه قابض و میزان انتی اکسیدان آن بالا که پادزهری در مقابل سموم بدن است. انار در تمام مناطق ایران یا بصورت طبیعی (وحشی) بخصوص در مازندران و یزد و فارس و یا بصورت باغی کشت میشود. انار فارس و یزد و ساوه شهرت فراوان داشته ولی انواع آنرا در هر شهر و دیار سرزمین پهناور ایران با نامی محلی مینامند از جمله اتابکی ، قصرالدشتی ، بندر گزی ، مهارلویی ، یزدی و ساوه ای میباشد. در غرب از این گیاه بدلیل زیبایی در تمام فصول ، بعنوان درخت تزیینی در خانه ها استفاده میشود. طول عمر بعضی از تیره های انار به 200 سال میرسد. رنگ میوه آن دامنه ای از سفید تا قرمز لاکی و طعم آن از شیرین تا ترش و حتی نوعی از آن تلخ کامل است. گل این درخت را گلنار و میوه آنرا در ادبیات غنی ایران با استعار و اشاره به دخترکان زیبا نسبت میدهند که از شرم و حجب و حیا محجبه هستند و پیچیده در لفاف. دانه میخوش انار با گلپر و کمی نمک پاییز زیبا را بیاد میآورد و همچنین در نم نم باران به میخواران خوش است. ما هنوز قدر این میوه اصیل ایرانی را درست نمیدانیم.

اگر روزی گذرتان به نواحی ارمنستان و آذربایجان همسایگان شمالی ما افتاد ، شراب انار را که شراب محلی آنهاست طالب باشید.

بدلیل تنوع زیاد این میوه از این پس هر کجا نامی از انار میآید سوای رنگ ، منظور اناریست با طیفی از طعم میخوش تا شیرین. انار ترش بدلیل وجود مقدار زیاد اسید نیاز به شیرینی زیادتری برای تخمیر کامل نیاز دارد. اگر از آبسنج استفاده میکنید براحتی میتوانید با کاربرد جدول انتهورا میزان شیرینی لازم برای دستیابی به درجه الکلی مطلوب را بدست آورید.

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکرده و نیازی به توضیح واضحات نیست.

در زیر سه نوع دستورالعمل مختلف برای تهیه شراب انار آمده است و همگی برای تهیه 5 لیتر شراب میزان داده شده اند..

شراب انار گرجی (بسبک ارمنستان – طعم دبش ، غلیظ)

مواد لازم:

ناردان (انار دانه شده) 1.5 کیلو (رنگ ناردان نماینده رنگ شراب نهایی خواهد بود)

جو 250 گرم (جو بایستی با پوسته و غلاف باشد نه بصورت بلغور)

شکر 750 گرم (اگر انار خیلی شیرین بود این مقدار با به 500 گرم تقلیل دهید)

آب چشمه 4 لیتر (تقریبا) از مصرف آب لوله بدلیل وجود کلرین در آن خودداری کنید.

مخمر شراب 5 گرم ( یا مخمر کیک 4 گرم)

* قرص مخمر آبجو 1 عدد (* قرص مخمر یا مخمر خوراکی را از داروخانه ها و عطاریهای معتبر میتوانید تهیه کنید. مصرف این قرص اختیاری است. بکاربردن آن در طول زمان تخمیر و طعم شراب تاثیر دارد)

پوست پرتقال خشک یک قاشق غ.خ. (یا دو قاشق ق.خ. پوست پرتقال تازه رنده شده)

ابزار لازم:

صافی توری آشپزخانه

دیگ پخت 5 لیتری

بشکه 10 لیتری (مرحله اول)

بشکه 5 لیتری (مرحله دوم)

دستکش یکبار مصرف

آبسنج (اگر در اختیار نبود از مقدار شکر داده شده استفاده کنید)

قفل هوا

کیسه صافی

همزن

لگن یا سطل بزرگ

لوله سیفون

طرز تهیه:

آب را جوش آورده ، پوست پرتقال و جو شسته را اضافه کنید. هم بزنید. بکذارید 5 دقیقه بجوشد.

شکر را اضافه کرده و هم بزنید و پس از حل کامل شکر بلافاصله دیگ را از روی شعله بردارید.

ناردان را درون بشکه تخمیر بریزید.

روی دهانه بشکه صافی توری را گذاشته و محتویات دیگ را از با عبور از طریق صافی به درون بشکه بریزید تا از غلات و پوست پرتقال تفاله گیری شود.

با هم زن سریع و اثر داغی آبجوش و گردش دانه ها ، ناردان از هم باز میشود. (هسته میشود)

درب بشکه را با پارچه تمیز و مرطوبی پوشانده درپوش را بصورا آزاد روی پارچه قرار دهید (محکم نکنید)

بگذارید تا یکی دو ساعت یا تا زمانی که درجه حرارت داخلی بشکه به 22 تا 25 درجه برسد.

مخمر را با دو قاشق شکر و نصف لیوان آب ملول آنقدر هم بزنید تا حل شده و فعال شود. (اگر * قرص مخمر در اختیار دارید ابتدا آنرا با گوشت کوب یا در هاونی کوچک له و خورد کرده و همراه با مخمر در آب و شکر حل کنید)

مخمر را درون بشکه ریخته و کاملا هم بزنید.

درب بشکه را بسته و محکم کرده ، قفل هوا را آب و نصب کنبد.

تا 5 روز بدون هم زدن بگذارید محتویات بشکه تخمیر شود.

...........................

روز پنجم کیسه صافی را درون لگن یا سطل گذاشته و با کمک یک نفر دیگر محتویات بشکه را بداخل کیسه منتقل کنید و درب کیسه بسته و گره بزنید. با فشار دست و آب و عصاره درون کیسه را بگیرید و زمانی که امکان داشت با کمک دوست دیگر سر و ته کیسه را گرفته و آنقدر کیسه را روی دهانه لگن یا سطل در دو طرف مخالف بپیچانید تا از آب و عصاره تهی شود.

به بشکه 5 لیتری منتقل کنید.

قفل هوا را نصب نموده و بشکه را در محل تاریک و خنکی قرار دهید و بگذارید تخمیر ثانوی پایان پذیرد.

............................

4 هفته بعد (یا تا زمانی که شراب کاملا صاف و زلال شد و رسوبات فروکش نمود ، با کمک لوله سیفون به شیشه های تمیز و آماده منتقل کنید.

چوب پنبه کرده ، موم اندود کنید ، به مکانی سرد و تاریک (مثل زیر زمین) منتقل و به پهلو بخوابانید.

..........................

امروز 6 ماه است که از شیشه کردن گذشته و شراب انار آماده نوشیدن است. البته اگر تا 6 ماه دیگر صبر کنید آسمان بزمین نمیآید ولی شراب گرجی یکساله با شما عاشقانه حرف میزند.

شراب میزی انار (طعم شیرین)

این شراب به تنهایی ، با شکلات ، مسقطی لاری یا باقلوای یزدی ، معرکه است.

مواد لازم:

ناردان شیرین (انار دانه شده) 2 کیلو (از رب انار یا آب انار پاکتی استفاده نکنید)

شکر 750 گرم

گلپر 15 گرم (اگر با گلپر میانه ندارید از میخک درسته به تعداد هر شیشه استفاده کنید)

آب چشمه تقریبا 5 لیتر

مخمر شراب 6 گرم (یا مخمر کیک 5 گرم)

ابزار لازم:

کیسه صافی از جنس متقال

دستکش یکبار مصرف

بشکه 5 لیتری

دیگ پخت

قفل تخمیر

لوله سیفون

تشت یا سطل پلاستیکی بزرگ

طرز تهیه:

آب را جوش آورید و از روی شعله بردارید و بگذارید خنک شود.

حدود یک لیوان از آبجوش درون قوری ریخته ، گلپر را اضافه کنید ، درب آنرا بسته بگذارید مثل چای دم بکشد ، گاهی هم بزنید.

ناردان را درون کیسه ریخته ، درب کیسه را گره کرده و محکم کنید. کیسه را داخل سطل یا تشت قرار دهید و با کمک دستکش و فشار کف دست انار را تا حد امکان بفشارید تا انار له شده و خون پاک و صاف آن از کیسه جور و زیر فشار روزگار جاری شود. هر بار با کمک ظرفی دسته دار پلاستیکی یا کاسه آب انار درون سطل یا تشت را جمع آوری و به درون بشکه تخمیر هدایت کنید. با کمک دوستی سر و ته کیسه را گرفته و روی دهانه سطل یا تشت کیسه را در دو جهت مخالف پیچانده تا حداکثر عصاره انار تحت فشار خارج شود. آب انار حاصل را به بشکه منتقل کنید. کیسه را درون تشت یا سطل رها کنید.

حدود یک لیتر از آب خنک شده را درون لگن روی کیسه ریخته و با تکان دادن کیسه اجازه دهید آب بدرون هسته های باقیمانده انار نفوذ کند. با کمک دوست کیسه را بپیچانید تا باقیمانده عصاره انار خارج شود و آنرا به بشکه منتقل کنید.

شکر را با یک لیتر آب مخلوط کرده و به آرامی هم بزنید تا کاملا حل شود. آب شکر را سوای نصف لیوان درون بشکه بریزید.

به نصف لیوان باقیمانده آب شکر ، مخمر را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا حل شده و فعال شود و به بشکه منتقل کنید ، دمکرده گلپر را از صافی عبور داده و به بشکه منتقل کنید.

آب باقیمانده را به بشکه اضافه کنید تا 10 سانتیمتری دهانه بشکه را پر کند ، هم بزنید ، درب بشکه را بسته و محکم کنید.

قفل هوا را آب کرده و نصب کنید.

بدون نیاز به همزدن بگذارید تا حدود 3 هفته در محیطی با درجه حرارت 23 تا 27 درجه به تخمیر ادامه دهید (یا تاز مانی که تخمیر اولیه کامل شد). چند روزی یکبار آب قفل تخمیر را بازدید کنید و اگر کم شده بود اضافه کنید. برای خالی نبودن عریضه گاهی دستی با محبت و ناز به بدنه خارجی بشکه کشیده و ضربه ای محکم به آن بزنید که بداند ارباب کیست! با اینکار هم محبت شما بدل انارک مینشیند و هم گاز چسبیده به بشکه آزاد میشود. (چه محبتی)

...........................

با کمک لوله سیفون شراب را به شیشه های تمیز منتقل کنید (اگر گلپر مصرف نکرده اید در هر شیشه یکدانه میخک بیاندازید) ، درب شیشه را چوب پنبه کرده ، موم مذاب کنید ، در مکانی خنک و تاریک بگذارید حداقل تا شش ماه ، بصورت خوابیده یا وارونه بماند تا آمیزه شود. (اگر ماند نوش جان)

شراب نازلی (میزی ، معطر ، شیرین و غلیظ)

نوع سوم را به سفارش دوست عزیزی که حدود دو ماه پیش روش تهیه آنرا توسط دخترشان که با این وبلاگ تماس دارند برایم ارسال و بپاس تشکر از محبتشان ، شراب نازلی نامیده ام. این شراب را حدود یکماه پیش انداختم و دیروز شیشه کرده ام و نتیجه 100% آنرا تا سال دیگر انتشار خواهم داد. نوع انار مصرفی قصرالدشتی و با وزن مخصوص (آبسنجی) 1.070 قبل از تخمیر و اضافه کردن 2 کیلو شکر برای 10 لیتر شراب بود. درجه الکلی در زمان شیشه کردن 15.5% بود. پس از یکسال مسلما از 16% بالاتر خواهد رفت. رنگ شراب به قرمز لاکی میزند. (شراب کامل).

برای تهیه این شراب از انار محلی ولایت خود استفاده کنید. بگذارید بوی آب و خاک خودتان را بدهد. رنگ محصول نهایی ، بسته به نوع ناردانی است که اختیار میکنید و میتواند از صورتی تا قرمز تیره باشد ولی سعی کنید انار شیرین و معطر استفاده کنید. اگر از انار خندان (انار ترکیده از شدت رسیدن یا تابش آفتاب) استفاده میکنید ، ضرری نکرده اید که خندان لب میشوید. این شراب برای تکامل حتما نیاز به آمیزه یکساله دارد تا طعم آن گسترده ، غلظت آن بالا رفته ، گیرایی زیاد و دهان مزه بهشتی یابد. فکر فردا بودن هم بد نیست.

مواد لازم:

ناردان 3 کیلو

به لیمو یک لیوان (برای نتیجه خوب از به لیموی تولیدی در خانه خود استفاده کنید. اگر نمیدانید از قدیمیها سئوال کنید.

شکر 750 گرم

آب چشمه کمتر از 3 لیتر

مخمر شراب 6 گرم (یا 5 گرم مخمر کیک)

ابزار لازم:

بشکه 5 لیتری

کیسه متقال

قفل هوا

دستکش یکبار مصرف

لوله سیفون

سطل یا تشت بزرگ

طرز تهیه:

ناردان را درون کیسه ریخته ، درب کیسه را گره کرده و محکم کنید. کیسه را داخل سطل یا تشت قرار دهید و با کمک دستکش و فشار کف دست انار را تا حد امکان بفشارید تا انار له شود. هر بار با کمک ظرفی دسته دار پلاستیکی یا کاسه ، آب انار افشره درون سطل یا تشت را جمع آوری و به درون بشکه تخمیر بریزید. با کمک دوستی سر و ته کیسه را گرفته و روی دهانه سطل یا تشت کیسه را در دو جهت مخالف پیچانده تا حداکثر عصاره انار تحت فشار خارج شود. آب انار حاصل را به بشکه منتقل کنید. کیسه را درون تشت یا سطل رها کنید.

حدود یک لیتر از آب خنک شده را درون لگن روی کیسه ریخته و با تکان دادن کیسه اجازه دهید آب بدرون هسته های باقیمانده انار نفوذ کند. با کمک دوست کیسه را بپیچانید تا باقیمانده عصاره انار خارج شود و آنرا به بشکه منتقل کنید.

شکر را با یک لیتر آب مخلوط کرده و به آرامی هم بزنید تا کاملا حل شود. آب شکر را بجز نصف لیوان درون بشکه بریزید.

نصف لیوان باقیمانده آب شکر را مخمر بزنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا حل و فعال شده و به بشکه منتقل کنید ، به لیمو را از صافی عبور داده و به بشکه منتقل کنید.

آب باقیمانده را به بشکه اضافه و تا 10 سانتیمتری دهانه بشکه را پر کند ، هم بزنید ، درب بشکه را بسته و محکم کنید.

قفل هوا را آب کرده و نصب کنید.

بدون نیاز به همزدن بگذارید تا 4 هفته در محیطی با درجه حرارت 23 تا 27 درجه به تخمیر ادامه دهید و حتی بعد از تخمیر بگذارید دوران 4 هفته ای را بگذراند و کامل شود. هر از چند روزی یکبار آب قفل تخمیر را بازدید کنید و اگر کم شده بود اضافه کنید. گاهی نیز ضربه کوچکی به بشکه بزنید تا گاز چسبیده به بدنه جدا و خارج شود.

............................

با دقت سیفون و به شیشه های تمیز منتقل کنید.

درب شیشه ها را چوب پنبه کرده و موم کنید.

در مکانی سرد و تاریک ، شیشه ها را رویهم و به صورت واژگون یا بغل تا یکسال بخوابانید (آمیزه کنید).

در هنگام نوشیدن این شراب ، آهنگ دل انگیز و اصیل خراسان شمالی "دختر قوچانی" با صدای گرم شادروان قجاوند و زخمه تار استاد ستار زاده را با مضمون: یه دونه انار دو دونه انار سیصد دونه مرواری را گوش کنید و زمزمه نمایید..... اگر در دسترس نبود دختر قوچانی شهلا سرشار را دریابید.

جرعه جرعه جهان بکام.

برچسب‌ها: ,

81 Responses to “شراب انار”

  1. # Blogger Bonbon

    سلام دوست عزیز
    خانه جدید مبارک
    قبلا درباره شراب خرما گفته بودید درحال تحقیق و آزمایش هستید .
    آیا امکانش هست و محصول مزه خوبی دارد ؟؟  

  2. # Blogger انتهورا

    با سلام به دوست عزیز امید
    ممنون از محبت شما ولی این وبلاگ هنوز کامل نیست
    مقاله بدون تصویر در انتهورا منتشر شده ولی هنوز تصاویر کامل نیست و زمانی که فراهم شد در این وبلاگ منتشر خواهد شد
    موفق باشید
    ساقی  

  3. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز
    آدرس فید های ساخته شده در خانه جدید مشکل داره باید از شکل
    http://meysara.blogspot.com//atom.xml
    به شکل
    http://meysara.blogspot.com/atom.xml
    تغییر پیدا کنه تا قابل استفاده باشد
    موفق باشی  

  4. # Blogger انتهورا

    با سلام به دوست عزیز امید
    هنوز کارهای زیادی باید کرد و یک یک نارسایی ها را بر طرف نمود. اشکالات بیش از این است ولی بچشم
    موفق باشید
    ساقی  

  5. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت دوست عزیز
    من نزدیک 2 ماهه که شراب انار انداختم.ولی نمی دونم چراهر چی صبر می کنم گازش تموم نمی شه و همین جوری از قفل هواش گاز خارج می شه.
    لطفا راهنماییم کنید!  

  6. # Blogger انتهورا

    با سلام به دوست عزیز فرهاد
    سه علت برای تخمیر آهسته و با دوره طولانی وجود دارد
    اول زیاد بودن میزان قند در شراب
    دوم سرد بودن هوای محیط تخمیر
    سوم ضعیف بودن مخمر اولیه
    ولی با تمام این سه علت اشکالی در کار شراب نیست و فقط مدت تخمیر را طولانی میکند
    نگران نباشید
    ساقی  

  7. # Anonymous ناشناس

    كيرم تو كونت  

  8. # Anonymous ساسان

    ساقی جان سلام
    دستم به دامنت من تو روز چهارم شراب انار هستم تمام دستورات رو هم رعایت کردم ولی از امروز صبح گازش بوی گندیدگی میده.مشکلی داره؟کاریش میشه کرد.  

  9. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من چندتا سوال
    دارم اول اینکه با توجه
    به خطرات استفاده از شکر
    از جه موادی به عنوان شیرین
    کننده میشه استفاده کرد؟
    دوم آیا پ.هاش آب روی کیفیت
    شراب تاثیر میگذاره؟ یا مواد
    معدنی محلول در اون؟  

  10. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من چندتا سوال
    دارم اول اینکه با توجه
    به خطرات استفاده از شکر
    از جه موادی به عنوان شیرین
    کننده میشه استفاده کرد؟
    دوم آیا پ.هاش آب روی کیفیت
    شراب تاثیر میگذاره؟ یا مواد
    معدنی محلول در اون؟
    با تشکر از توجه تون  

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام و تشكر فراوان بابت اطلاعات مفيدي كه منتشر مي كنيد .
    مهم نيست در نهايت بتونم مشروب خوبي درست كنم يا نه !همين كه كلي چيز از شما ياد گرفتم جاي سپاسگزاري داره...
    من براي تهيه آبسنج فقط تونستم شيريني سنج پيدا كنم كه اون هم فروشنده مي گفت چه رنجي مي خواي (از چند تا چند درجه ) !
    نمي دونستم چي بايد جواب بدم؟
    ميشه بگين براي شراب انار از 100 كيلو انار تازه دقيقا بايد با اون شيريني سنج يا الكل سنج جيكار كنم ؟
    اگه بخوام شرابي مثلا 15% الكل داشته باشم چه كاري بايد انجام بدم ؟
    به نظر شما بهترين درصد الكل براي شراب انار جقدره ؟
    با تشكر  

  12. # Anonymous ناشناس

    سلام
    دوستان عزیز من امروز با این تاپیک اشنا شدم من امسال حدود 100 کیلو انار دانه شده نسبتا ملس داشتم که بدونه تجربه داخل دبه هایه 20 لیتری به مدت 45 روز نگه داشتم حالا هم صاف و سیفون کردم حدودا 50 لیتر شراب شده حدودا 1کیلو نبات اضافه کردم حالا نمیدونم چه کنم لطفا راهنمایی کنید
    ممنون  

  13. # Anonymous سهیل

    سلام و درود فراوان خدمت شما دوست عزیز. یک سوال داشتم ایا میشه از رنگهای خوراکی برایه خوش رنگ شدن شراب استفاده کرد؟  

  14. # Anonymous ناشناس

    سلام از راهنمایی شما متشکرم  

  15. # Anonymous ناشناس

    بسیار کامل بود متشکرم  

  16. # Anonymous ناشناس

    آقا واقعا رحمت كشيدي
    سرت سلامت
    دمتم گرم
    از طرف همه بچه هاي ورامين  

  17. # Anonymous ناشناس

    آقا واقعا رحمت كشيدي
    سرت سلامت
    دمتم گرم
    از طرف همه بچه هاي ورامين  

  18. # Anonymous ناشناس

    دمد گرم  

  19. # Anonymous ناشناس

    salam mamnon az hame matalebaton, man sharab mizi ro dorost kardam aliye faghat ye moshkel dashtam onam ene ke vaghti shoro be khordanesh mikonim hava ke mikhore kheyli talkh mishe, kojaee karam moshkel daram ? mamnon  

  20. # Anonymous ناشناس

    من شراب انار و با راهنمایی شما درست کردم و الانم اولین جرعه رو به یاد و محبتهای شما نوشیدم سرفراز باشید کام روا از دنیا :)  

  21. # Anonymous اردلان

    سلام وتشکر فراوان از زحمات بی شاعبه دوستان عزیز
    من طبق دستورات شما شراب انار درست کردم والان روز پنجم میشه که صافش کردم بوی الکلش تمام خونه رو گرفته بود
    عده ای با حرفهاشون منو بدجوری ترسوندن چون اولین باره که شراب درست میکنم
    میگن که کور میشی و از این حرفها
    چطور میشه فهمیدکه یه شراب سالمه و خطرناک نیست؟  

  22. # Anonymous اردلان

    البته یه مقاله هم در مورد شراب خوندم که نوشته بود اگر هسته های میوه ای که باهاش داریم شراب درست میکنیم توی مواد ما باشه با آزاد کردن گاز متان باعث میشه که شراب به شدت سمی وخطرناک بشه
    میترسم دوستان تو رو خدا یکی راهنمایی کنه
    مرررررسی  

  23. # Anonymous ناشناس

    سلام
    سه ماه پیش شراب به روش اول انداختم و در همان مرحله اول مانده(هسته ها را جدا نکردم)هنوز قفل هوا رو باز نکردم تکلیف چیه
    مرسی از راهنمایی تون 15 اسفند 92  

  24. # Blogger Unknown

    سلام خدمت همه دوستان عزیز
    براتون مژده دارم
    دوستان از اونجابی که درخواست های اموزش ساخت شراب و مشروبات الکلی زیاد هست و متاسفانه تو سایت های ایرانی اموزش ها اندک هستند که این باعث میشه افراد اقدام به خرید مشروب کنند که هم به صرفه نیست و هم اکثر این شراب های پلمپ شیمیایی هستند(البته جا داره از عزیزانی که اموزش های خوبی در اختیار عموم قرار میدن تشکر کنم) و حتی اگر اموزش کاملی پیدا شود برای کسی که اولین تجربه ساخت شرابش باشه سخت است و سوالات زیادی برایش به وجود می اید
    به همین دلیل تصمیم گرفتم یک گروه در یکی از شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ یا تلگرام یا... با موضوع اموزش ساخت شراب ایجاد کنم
    تا کسانی که علاقه به ساخت شراب دارند بتوانند شراب درست کنند و کسانی هم که برای مصرف خود از شراب های پلمپ استفاده میکنند بتوانند برای استفاده شخصی خود شراب درست کنند.
    تصمیم دارم در این گروه افرادی رو که تجربه ساخت شراب رو دارن تشویق کنم تا شرابی رو که بقیه اعضا درخواست اموزش میدهند رو به صورت کامل و مفید اموزش بدن و به سوالات بقیه اعضا جواب بدن.
    هر کس که میخواد ساخت انواع مشروبات الکلی یاد بگیره یا سوالی در این زمینه داره یا حتی کسانی که تجربه ساخت شراب رو دارن و میتونن به بقیه اموزش بدن میتونن شماره خودشون رو با ذکر شبکه اجتماعی(واتس اپ یا تلگرام یا...) که پیشنهاد دارن گروه رو در اون تشکیل بدیم برام ایمیل کنن
    mohammad666f@gmail.com
    البته خودم هم در این کار تازه واردم ولی مطمئنا به جز عزیزانی که تو گروه اموزش میدن خودم هم بعد از اولین تجربم اموزش میدم
    راستی برای اینکه هر چه زودتر اعضای کافی برای ساخت گروه جمع بشن و بتونیم هر چه زودتر گروه رو تشکیل بدیم آدرس ایمیل منو در اختیار کسانی که میخوان یاد بگیرن یا در این زمینه تجربه دارن قرار بدین تا شمارشونو برام ایمیل کنن.
    در ضمن نهایتا تا 15 روز دیگه گروه رو تشکیل میدم.
     

  25. # Anonymous ناشناس

    با عرض سلام و ادب خدمت شما هم وطن عزیز و استاد گرامی، اول باید بابت زحمات بی اجری که برای راه اندازی این وبگاه متحمل شده اید صمیمانه تشکر کنم و مراتب قدردانی خودم و دوستانم را بعرض برسانم. سئوالی هم داشتم، بزرگواری میفرمائید اگر پاسخ دهید. اگر شرابی را قبل از پایان زمان تعئین شده برای آمیزه، بخواهیم مصرف کنیم بغیر از طعم و مزه، ممشکل دیگری هم خواهیم داشت؟  

  26. # Blogger Unknown

    سلام. مطالب واقعا خوب و کارآمد هستند.
    من شراب انار انداختم,الانم منتظرم تا نتیجه رو ببینم :)
    ممنون  

  27. # Anonymous ناشناس

    سلام،طبق آموزش سایت شراب انار انداختم،فقط تا اومدم قفل هوا جور کنم و نصبش
    کنم چند روز طول کشید،وقتی نصب کردم هیچ گازی تخلیه نمیشه ازش،بعد از گذشتن
    زمان گفته شده هم خواستم شیشه اش کنم،تا بازش کردم یه بویی داد ک بینی رو میسوزونه
    فک میکنم سکته کرده،نمیدونم درست فک میکنم یا ایراد دیگه ای داره،اگه سکته کرده چقدر
    شکر باید اضافه کنم،خیلی دوست شدم دیدم اینجوری شده،چیکار باید بکنم،خیلی زحمت کشیدم
    براش،چه انار نازنینی بود  

  28. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من دوسال پیش شراب انار گذاشتم و خوب شد و الان که دو سال گذشته نصف شیشه مونده که خیلی عالیه
    البته من به جای شکر نبات میریزم و یک دبه هم به جای نبات و شکر عسل خالص و طبیعی ریختم که این نصف شیشه مونده از همون ترکیب انار و عسله که خیلی خوب شده
    ولی کارای شما رو انجام نادم
    انار ها رو دون کردم بردم بیرون دادم آب انار رو گرفتن البته جلوی خودم و آب انار خالط رو ریختم تو دبه و ده روز اول درشو باز میکردم و هم میزدم که گازش بیاد بیرون بعد از ده روز با پلاستیک و در و هرجور که تونستم فیکسش کردم و بدون اینکه درشو باز کنم دبه رو هم میزدم روزی چند بار و دائم جای گرم بود بعد از یک ماه توش نبات یا عسل ریختم دو ماهی هم میزدم بدون اینکه درشو باز کنم بعد از دو سه ماه آماده خوردن شد
    بدون آب بدون مخمر بدون هیچی
    و هرچی گذشت بهتر شد
    فقط یک مشکلی که دارم اینه که شراب لای بود و مثل شراب انگور صاف وشفاف نمیشد مشکل چیه؟  

  29. # Blogger محمت اوغلو

    درود بر شما....اجرت با حضرت زکریا...  

  30. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید در مورد مخمر شراب می توان از مایه خمیر استفاده کرد؟  

  31. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید در مورد مخمر شراب می توان از مایه خمیر استفاده کرد؟  

  32. # Anonymous ناشناس

    با سلام
    من مقدای انار شراب کردم طعم الکل و رنگش عالی شد صاف کردم بطری کردم
    ماه اول عالی بودن از ماه دوم شروع شد به گاز دار شدن مثل دلستر.طعمش ترش شده اما نه مثل سرکه
    کسی هست راهنمایی کنه چرا؟؟؟
    بهداشت دما و همه چیز طبق دستور العمل بود
    کسی میتونه کمک کنه
    با تشکر  

  33. # Blogger محمت اوغلو

    با سلام و درود..
    من شراب انار خیلی درست کردم. خیلی خوش طعم و گیرایی بالایی داره اما نه با این روشی که دوست عزیزم انتهورا توضیح دادن، روش من بسیار ساده تره و به هیچ عنوان درفرآیند تخمیر اسیدی نمیشه(ترش نمیشه).
    تولیدگاز در فرآیند تخمیر طبیعی ست ک نیاز به توضیح زیادی داره ک اینجا جاش نیست توضیح بدم.
    دو نکته هم به عزیزانی ک میخوان شراب انار درست کنن بگم.. اول اینکه ک انارتون هرچقدر شیرین تر باشه دوز الکلش بیشتره و دوم اینکه ابی ک قراره به آب انارتون اضافه کنید رو حتما بجوشانید و صبر کنید خنک بشه بعدش به محتویات اضافه کنین.  

  34. # Blogger محمت اوغلو

    اول اینکه احتمالا ترشی انارتون زیاد بوده چون هرچقدر شیرین تر باشه اسید کمتری تولید میکنه دوم اینکه آبی ک قراره ب محتویات شرابتون اضافه کنین رو حتما بجوشانید و بزارین خنک بشه بعد اضافه کنید.  

  35. # Anonymous ناشناس

    کانال تلگرامی ما..
    R_antahoora@  

  36. # Blogger Mohammad

    سلام. پیج اینستاگرام زیر بشکه چوبی داره مخصوص
    http://instagram.com/darkoobcraft  

  37. # Blogger Unknown

    داداش هسته انارو همون اول از صافی ردش کن وبگیر بله اگه مدت زیادی بمونه خطرناکه ولی از صافی ردش کن و اب خالصشو واسه کارت نگه دار  

  38. # Blogger Unknown

    سلام جای شکر نبات سفید یا عسل هم میتونی استفاده کنی  

  39. # Blogger Unknown

    مقدار قند شراب کم بوده و همچنین مقدار مخمر  

  40. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشی من در شراب انار به جای استفاده از اب از اب خود انار استفاده کردم به جای شکر نبات لطفا نظر خودتون رو بگید  

  41. # Blogger Unknown

    سلام میشه مثل شراب انگور شراب انار درست کرد من نمیدونم چقد اب باید اضافه کنم به ده کیلو دانه گرفته شده کسی میتونه راهنمایی کنه

     

  42. # Blogger Unknown

    با سلام ایا بعداز بطری کردن شراب امکان قرار دادن شراب در یخچال برای مدت طولانی وجد داره و شراب خراب نمیشه  

  43. # Blogger Unknown

    سلام طرز تهیه خونگیش رو میشه بگین چجوریه ؟
     

  44. # Blogger Unknown

    اگه ایمیل کنین ممنون میشم
    خیلی عجله دارم  

  45. # Blogger Unknown

    سلام به جای اب چشمه هنون اب معدنی منظورتونه یا نمیشه از اب تصفیه شده با دستگاه خانگی استفاده کرد؟  

  46. # Blogger Unknown

    سلام من از آب لوله استفاده کردم و حتی بدون جوشاندن مشکلی هم پیش نیومده
    البته خواستم از آب انار خالص استفاده کنم ولی مخمر فعال نشد یک برابر آب انار آب زدم و مخمر فعال شد چون مخمر درph ۴ تا ۶ فعال میشه اگر زیاد ترش باشه چاره ایی جز رقیق کردن با آب نیست کاغذ phسنج از لوازم آزمایشگاهی تهیه کنید و آب را تا حدی اضافه کنیبد که ph 5.5 شود (بهترین میزان اسیدی  

  47. # Anonymous ناشناس

    سلام، ادبیات و نوشتار شما بشکل بسیار زیبایی به دلم نشست با اینکه تا حالا درست نکردم و این نوع شراب رو مزه هم نکردم اما تا انتها مطالعه کردم و لذت بردم ، بسیار متشکر  

  48. # Anonymous ناشناس

    اقاکیوان روش شما چجوری بوده؟؟؟  

  49. # Anonymous ناشناس

    نازنین استاد گرامی؛
    شراب گرجی را امروز پس از شش ماه مزه کردم. گیرایی فوق‌العاده٬ رنگ عالی٬ طعم معرکه...
    بسیار سپاس از آموزه‌های عالی شما.
    البته بنده مقدار تمام مواد را دوبرابر کرده و از سه کیلو ناردون هفت و نیم لیتر شراب ناب گرفتم.
    از این به بعد پاییز فصل شراب انار و تابستون فصل می‌گساری‌ست...
    سرت سلامت ساقی. دلت شاد. تنت سالم  

  50. # Blogger Unknown

    سلام من مخمر کیک نزدم به شراب انار از قرص مخمر استفاده کردم ایا مشکلی نداره ممنون راهنماییم کنید  

  51. # Anonymous ناشناس

    درسته دوسال از نوشتن و راهنمایی خواستن گذشته ولی شاید باز انداخته باشی.یک کیسه نازک طوری میدوزی و شراب و ساف کن .وقتی داخل کیسه کردی فشارش نده بزار بلندی قده پله چوبی و ببندش و یک تشت بزار زیرش و بزار بساعتتها خودش صاف بشه
     

  52. # Blogger Unknown

    سلام
    ایا وجود هسته انار در شراب، اون رو سمی و خطرناک میکنه ؟؟

    من شراب انار گذاشتم. منتها نه با آب انار، بلکه با دونه انار له کرده در دبه. ایا وجود دونه انار باعث تولید متانول یا سم خاصی در شراب میشه ؟

    یا موردی نداره ؟  

  53. # Blogger Unknown

    سلام‌ خرما فقط عرق خوبی دارد .وگرنه شراب دلچسب نیست  

  54. # Anonymous علی

    اگر به جای ۵لیتر اب نصف نصف اب و انار مخلوط کنیم.طعم و مزه بهتری بعدا نمیگیره؟ و اینکه به ازای هر لیتر اب و اب‌انار به همین صورت چند گرم شکر و مخمر باید اضافه بشه؟  

  55. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید من تقریبا ۷۵ کیلو انارو دون کردم با این آب انار گیرای دستی آب انارو گرفتم الان ۱۸ لیتر آب انار خالص گرفتم،اگه همینطوری توی بطری ۱.۵ لیتری نگه داری کنم بدون هیچی شراب میشه!؟ بعد میشه قفل هوارو یه دونه شیر لوله انداخت بالای دبه ی ۴۰ لیتری کیپش کرد یه شیلنگ که با بست آهنی سفت شده توی آب قرار بدم!؟  

  56. # Blogger ارزوبیرانوند

    درود دوست عزیز منم یکبار چنین درست کردم اما طعم دلچسبی نداشت بخاطر نباتش،اما اگر اب انار طبیعی باشد مزه گواراترچه بسا شکر جای نباط و یا نی شکر طبیعی شرابی ناب ماحصل این مخلوط است🙏  

  57. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز مخمر خراب میکنه شراب انار رو من 10کیلو دان انار و1کیلوشکر و مقداری چوب دارچین میزنم بعد5روزهم میزنم وبعد1ناه صاف  

  58. # Blogger Unknown

    سلام  

  59. # Blogger Unknown

    سلام آقاکیوان بیایداینستاگرام r.b.0789  

  60. # Blogger Unknown

    سلام .خسته نباشید.من روز اول دانه های انار را با گوشکوب برقی تقریبا نیم کوب کردم و بعد ریختم تو دبه تا ۵ روز بعد که رفتم سراغ دبه باز کردم برای صاف کردن خیلی بوی الکل میداد.حالا نگرانم چون نیم کوب کردم شراب من سمی شده باشه .؟ یعنی هسته انار الکل صنعتی تولید کرده تو ۵ روز چیکار باید بکنم  

  61. # Blogger Unknown

    سلام .خسته نباشید.من روز اول دانه های انار را با گوشکوب برقی تقریبا نیم کوب کردم و بعد ریختم تو دبه تا ۵ روز بعد که رفتم سراغ دبه باز کردم برای صاف کردن خیلی بوی الکل میداد.حالا نگرانم چون نیم کوب کردم شراب من سمی شده باشه .؟ یعنی هسته انار الکل صنعتی تولید کرده تو ۵ روز چیکار باید بکنم  

  62. # Blogger Mahkom

    سلام میگم اب را باید حتما اصافه کرد؟ اگه اب اصافه نکنیم خراب میشه؟ یعنی مثه انگور بندازیم  

  63. # Blogger Mahkom

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  64. # Anonymous ناشناس

    سلام، اب انار که با پوست و همه چیز با دستگاه پرس گرفته شده میشه شراب انار انداخت؟ خطری نداره؟ فقط جنبه خطری بودنش رو میخوام بدونم  

  65. # Blogger Unknown

    علت ریختن آب چیه.من خیلی شنیدم و براین باور بودم آب شراب رو کلا خراب میکنه!!
     

  66. # Blogger Unknown

    بدرود دوست عزیز میخواستم ببینم آب انار را بدون شکر میشه شرابش کرد  

  67. # Anonymous ناشناس

    دوست عزیز یعنی چی قفل هو را اب کرده و نصب کنید ممنون میشم پاسخ بدید  

  68. # Anonymous سارا

    دوست عزیز یعنی چی قفل هوا را اب کرده و نصب کنید  

  69. # Blogger Unknown

    خوب درست درمیاد  

  70. # Blogger Unknown

    سلام من طبق روش اول پیش رفتم اما حالا که بعد از چهار هفته رفتم سراغ امار ها میبینم قرمز نیستن زرد رنگ هستند میخوام بدونم مشکل چیه شراب من خراب شده ؟؟  

  71. # Blogger Unknown

    سلام من انار دون کردم و با دانه بعد از گذشت شش ماه دانه ها را جدا کردم و صاف کردم میخواستم ببینم فاسد نشده قابل خوردن هست؟  

  72. # Blogger Unknown

    منم همین کارو کردم نمیدونم حالا سمی شده یا نه  

  73. # Blogger Unknown

    منظور داخل قفل هوا را یکم اب میریزیم  

  74. # Anonymous ناشناس

    سلام:
    دوست گرامی؛ نژاد انارهای ایرانی اسیدیته بالایی دارد، البته بجای آب دراین دستورتهیه میشود از آب انارهای شرکتی که اسیدیته پایینی دارند و کیفیت طعم شراب را حفظ میکنند استفاده کرد.
    بجای استفاده از شکرسفید که مضر است میتوانید از شکر قهوه ای یا شیرین کننده های طبیعی مثل دوشاب انگور و یا خرما استفاده کنید (که البته دوشاب انگور بهتر است) که هم طعم شراب را به لحاظ کیفی بهتر میکند و هم میزان الکل را افزایش میدهد و هم میزان اسیدیته بالای انار را کاهش میدهد.
    البته دوشاب انگور ممکن است کمی در رنگ شراب تاثیر بگذارد اما تاثیرش چندان چشمگیر نیست.
    ادامه در..
    Telegram: @R_ANTAHOORA
     

  75. # Blogger Unknown

    سلام. نه دوست عزیز در فرآیند تخمیر هیچگونه متانول تولید نمیشه و به قول شما سمی نمیشه  

  76. # Blogger Unknown

    بنده چندین سال هست که شراب انار رو خودم درست میکنم و استفاده میکنم من اصلا آب نمیزنم چون خاصیت شراب و انار رو کم میکنه ولی اگر کسی خواست آب بریزه خیلی کم بریزه که رنگ و مزه شراب تون رو خراب نکنه من انار رو دون میکنم با گوشکوب معمولی طوری که هسته میوه نترکه له میکنم مخلفات کامل همراه با دانه های انار داخل دبه میکنم مخمر نان و شکر در آب ولرم که دست نسوزه داخل آب مخمر رو حل میکنم با شکر و میگزارم کف کنه وقتی کف کرد یعنی عمل اومده و بعد قفل هوا میزارم و دبه رو روزی یکبار هم میزنم تکون میدم که گازش خارج بشه و مخمر ها حل بشن بعد از اینکه خروج گاز تموم شد هرکس به میزان خودش که انار دون کرده زمان تخمیرش معلومه ولی کلا حداکثر 40 روز هستش و حداقل 14 روز وقتی خروج گاز تموم شد و فرایند تخمیر تموم شد با صافی تمیز که در آب جوش ضدعفونی شده دانه های باقی مانده رو میریزم توی توری و آب اونم میگیرم و شیشه میکنم تا 40 روز شما بعداز اتمام تخمیر میتونین بخورین ولی هرچقدر شراب بمونه مرقوب‌تر میشه زمانی که شیشه کردین دقت کنین بعدش و قبلش مخمرها که کف دبه اولیه بوده به هیچ وجه وارد شیشتون نکنین و زمانی که شیشه کردین بزارین یک هفته حداقل بمونه ته نشین بشه بعد که ته نشین شد با یک شلنک آکواریوم از شیشه شراب رو تخلیه کنین و شیشه رو بشورین بزارین خشک بشه مجددا شیشه کنین و شراب ناب و شفاف و زلالی رو استفاده کنین مجددا عرض میکنم اب خیلی خیلی کم بریزین چون من تست کردم کیفیت اون رو با آب خود انار مقايسه کردم واقعا خوب نمیشه آب زیاد یا اصلا آب بریزین آب هم سعی کنید معدنی باشه آب معدنی رو هم بجوشونین و بعد بریزین ولی کم کم کم کم.
    سپاس از دوست عزیزمون که این سایت رو طراحی کردن و استفاده کردیم ممنون  

  77. # Blogger Unknown

    خدمتتون عرض کنم در فرایند تخمیر که شراب تمام شراب‌ها انواع میوه ها کلا در تهیه شراب که بهش تخمیر گفته میشه الکل صنعتی یا متلیک یا متانول یا الکل چوب به هیچ وجه من‌الوجود بوجود نمیاد همسرم دکترای شیمی هستن که دارم اینقدر با اطمینان خاطر عرض میکنم و اینکه در فرایند تقتیر هستش که الکل فرایندش تبدیل به الکل چوب یا متانول و.. میشه که خوردنش خطرناک میشه فرایند تقتیر هم فرایند تولید عرق سگی تولید ویسکی کونیاک که از باقی مانده شراب یا درده های شراب تهیه میشه که نباید چوب داخلش باشه در کل خیالتون راحت باشه اگر به حرف منم اعتماد ندارین برین در یوتیوب سرچ کنین اونجا میبینین که گفته میشه در فرایند تخمیر هیچ الکل صنعتی یا خطرناک و سمی بوجود نمیاد طرز تهیه شراب انار هم یکی از دوستانم ویدئو آموزشی به اشتراک گذاشته که البته با آب هستش یعنی داخلش آب میریزه که من مخالفم بهرحال سرچ کنین در یوتوب طرز تهیه شراب انار میاره براتون به نام مهرایران باید باشه سایتش در یوتیوب.
    سلامت و پایدار باشید  

  78. # Blogger Unknown

    خطرناک اگه باشه به خاطر متانول میتونه باشه،که اونم در دما وفشار بالا تولید میشه،به هنگام تقطیر ممکنه اگر چوب یا دانه انار باشه ممکنه ممکنه بوجود بیاد،شراب خطری نداره بخاطر دمای اتاق در تولیدش  

  79. # Blogger Unknown

    با سلام و خسته نباشید. من برای درست کردن شراب انار ازین روش استفاده کردم. اولش 6لیتر اب انار رو تو دبه 10لیتری ریختم بعد حدود یک کیلو شیره نبات رو داخل اب انار حل کردم و بجای تفاله انار 3تا سیب رنده کردم و گذاشتم بمونه تا تخمیر انجام بشه. سیب هم خوش خوراکش میکنه هم رنگش رو تغییر نمیده و هم الکل بیشتری رو تولید میکنه. بعد قفل هوا رو نصب کردم و بعد20روز صاف کردم. سلامتی همتون الان از پارساله ازش استفاده میکنیم امسالم دوباره به همین روش انداختم. . امیدوارم مفید باشه براتون. من بجای سیفون برای صاف کردنش از شلنگ استفاده میکنم  

  80. # Blogger Unknown

    من شراب انار درست کردم ولی ترش شده
    چرا؟
    چیکارش کنم خوب بشه  

  81. # Anonymous ناشناس

    باسلام داره الکل تولید میکنه  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است