شراب سرا


شراب خرمالو

خرمالو میوه ایست با انواع مختلف و رنگ و شکل دارای تانین فراوان که هر چه بیشتر برسد مقدار تانین آن کاهش مییابد. از میوه هاییست که دارای اسید طبیعی بوده و شاید یکی از بهترین انواع آن در ایران تولید میشود. رسیدن این میوه نیاز به نور و حرارت خورشید دارد و بهمین جهت ایران یکی از بهترین پرورشگاههای این میوه است.

اصل این میوه چینی و یکی از انواع آن که دارای رنگ نارنجی روشن و گوشت سفت (شبیه خرمالوی نارس خودمان) طرفداران فراوان بخصوص در اروپا و آسیای جنوب شرقی دارد ولی نوع نرم آن که در بسیاری از کشورهای آفتاب گیرجهان نیز کاشت و برداشت میشود رتبه و مقام خود را حفظ کرده است. اسرائیل یکی از بزرگترین صادر کننده های آن به اروپاست. میوه رسیده آن دارای طعمی مانند هویج پخته شده در فر است و از نظر طب چینی در گروه میوه های گرم دسته بندی و برای درمان استسقا و بواسیر و خونریزی داخلی مصرف میشود. در ایران باغ خرمالو بفراوان یافت میشود و از میوه هاییست که در اغلب خانه های بزرگ نیز کاشته شده و طرفداران زیادی نیز دارد. نوع چینی (سفت) آن دارای تانین بیشتری نسبت به نوع نرم آنست و از نظر تجاری ، حمل و نقل آسانتر انجام میشود. مصرف زیاده از حد روزانه این میوه امکان اسهال را فراهم میآورد. از گروه میوه هائیست که مانند موز بصورت خام چیده شده و در حرارت محیط اطاق بسته کم کم رسیده و نرم و در عین حال مقدار زیادی از تانین خود را از دست میدهد. دارای هسته های بشکل دکمه بوده و آب میوه رسیده آن بسیار لزج و چسبنده است. کلاهک نوع بی هسته این میوه را برداشته و با عبور از تونل حرارت خشک ، رطوبت گیری نموده و بعنوان میوه خشک نظیر پر هلو یا پر گلابی به بازار عرضه میکنند.

تهیه شراب از خرمالو قدری مشکل و بهمین جهت از پکتین میوه های دیگر باید استفاده نمود. این دستور العمل برای تهیه 5 لیتر شراب خرمالوست. این شراب دارای رنگ و طعمی کاملا متفاوت با همه شرابهاست.

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل جزئیات ، مقالات پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکرده و نیازی به توضیح واضحات نیست.

مواد لازم:

خرمالو ی کاملا رسیده و نرم 2 کیلو

کشمش نیم کیلو (کشمش بدون لعاب شیمیایی و بهترین آن برنگ قرمز تیره است)

آب پرتقال تازه نصف لیوان.

آب حدود 4 لیتر

مخمر 3 گرم (از مخمر کیک استفاده کنید نتیجه بهتر است)

شکر 2 ق.غ.

ابزار لازم:

بشکه 5 لیتری

صافی برنج

کارد نوک تیز

قیف بزرگ

لگن یا تشت پلاستیکی

قفل هوا

کیسه متقالی

دستکش یکبار مصرف

طرز تهیه:

ابتدا کلیه ابزار را شسته و ضدعفونی و خشک کنید.

مخمر را با دو ق.غ. شکر مخلوط و در نصف لیوان آب همزده و بگذارید فعال شود.

فقط از میوه های کاملا نرم و رسیده استفاده کنید و ابتدا کلاهک آنرا با کمک چاقوی نوک تیزی طوری جدا کنید که مقداری از گوشت زیر کلاهک بصورت مخروطی جدا شود زیرا زیر سطح کلاهک دارای مقدار زیادی تانین میباشد.

میوه را درون صافی ریخته و صافی را داخل لگن گذاشته و با کمک دستکش و فشار دست میوه را له کنید. میوه له شده را با فشار کف دست روی سطح داخلی صافی بمالید تا عصاره آن خارج و درون لگن جاری شود. هسته و تفاله درون صافی را دور بریزید.

عصاره بدست آمده را با کمک قیف و کاسه پلاستیکی به درون بشکه تخمیر منتقل و کشمش و آب پرتقال را اضافه کنید.

مخمر فعال شده را اضافه کنید.

آب جوشیده و خنک شده را درون بشکه ریخته و کاملا هم بزنید.

قفل هوا را نصب کنید.

در محلی گرم با درجه حرارت متغادل و حدود 27 درجه و دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید.

از روز دوم یا حداکثر سوم تخمیر آغاز میشود. روزی یکبار بشکه را هم بزنید و تا حدود 15 روز یا تا یکروز بعد از توقف خروج گاز از قفل هوا ، همزدن را ادامه دهید. رسوب پوسته کشمش تخمیر شده نیز علامت پایان تخمیر اولیه است.

.............................

کیسه متقال را درون لگن گذاشته و محتویات بشکه را درون کیسه ریخته و به آرامی و با فشار مختصری شراب خام را صاف کنید. سعی کنید لرد خرمالو کمتر از کیسه خارج شود و با این عمل و پیشگیری از خروج لرد خرمالو و تفاله کشمش از کیسه ، دور دوم تخمیر سریعتر پایان میپذیرد. اگر لرد زیادی خارج شد مایع شراب خام را از جوراب نایلون زنانه کهنه ولی تمیز عبور دهید تا شراب خام یکدست و خالصتری بدست آید.

شراب خام را به بشکه تخمیر مرحله دوم منتقل کرده و قفل هوا را نصب کنید.

بشکه را به محلی خنک و متعادل دور از نور مستقیم آفتاب و با درجه حرارت 15 تا 20 درجه منتقل کنید.

بگذارید بین 10 تا 15 روز مرحله آرامش را حفظ کند و نیازی به همزدن یا تکان دادن بشکه ندارید.

.............................

پس از رسوب ذرات معلق و رسوب آن نیاز به سیفون کردن شراب آماده و شیشه کردن آن دارید.

شیشه ها را تا حدود 5 سانتیمتری دهانه آن پر کنید و چوب پنبه کرده و در صورت لزوم موم اندود کنید.

شیشه های شراب را بصورت خوابیده و یا وارونه در کارتن مقوایی گذاشته و در محلی سرد و تاریک بین 10 تا 15 درجه حرارت بمدت سه تا شش ماه آمیزه کنید.

نوش جان.

برچسب‌ها: ,

16 Responses to “شراب خرمالو”

  1. # Anonymous ناشناس

    Salam Kheili mokhlesim
    SAghi man mokhamer bio yeast va brows yeast tahiye kardam be mikhastam bedoonam baraye sakhteh sharab mofidan ya ke na mamnoonetoonam pooriya.khorasani@gmail.com  

  2. # Blogger انتهورا

    Ba salam be dooste aziz pooria,
    Agar lotf karde va matalebe neveshte shode poshte shishe ghors ra barayam benevis pasokh shoma asan ast. Vali betore koli mokhamere abjo nabayad daraye vitamin B12 bashad va agar roye an neveshte shode ke havie "Vitamin B Complex" ast baraye taghviate omoomi badan be kar miravad va na tahie abjo.
    Baraye shenakhte ghorse abjo asli be tasvire zir rojo konid.
    http://meyrara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6787.html
    Movafagh bashid
    saghi  

  3. # Anonymous ناشناس

    salam agar emkanesh hast tarze tahye abjo ro lotf konin eyd nazdike v ma bi mashrubim  

  4. # Anonymous ناشناس

    با درود فراوان
    با اجازه شما بنده دقیقا طبق دستورات شما مراحل ساخت شراب خرمالو را طی کردم و حالا در انتظار سرن انجام کار هستم
    تشکر از شما
    به محض این که شراب را تهیه و مزه کردم نتیجه را در همین جا اطلاع رسانی می کنم
    با احترام مهدی  

  5. # Anonymous ناشناس

    salam
    male man alkolesh kame
    mishe to marhale dovom behesh nabat azafe kard ya mokhamer  

  6. # Anonymous کیارش

    با سلام به سافی عزیز
    سالهاست که دیگه چیزی نمی نویسید و اینجا آپدیت نمیشه، ولی هنوز موثق ترین و علمی ترین وبلاگ همینجاست. کاشکی میشد باز حضورتون رو اینجا ببینیم.
    حدود پنج روز پیش شراب خرمالو رو طبق دستور شما انداختم تنها با این تفاوت که خرمالو رو له کردم ولی از صافی رد نکردم و با تفاله تو خمره ریختم. متاسفانه از امروز داره روند استحاله رو طی می کنه.
    امروز مقداری دیگه خرمالو رو اینبار از صافی رد کردم، تا ببینیم چی میشه.
    مخمرم هم lalvin v1116 بود!
    خواستم تجربه ام رو با شما share کنم.  

  7. # Anonymous ناشناس

    من از این روش استفاده نکردم و یه روش قدیمی که از پدر بزرگ دوستم گرفتم درست کردم و یه شراب 9 درصد الکل داده. خلیلی ساده:خرمالو رو له کرده و با مقداری شکر که بستگی به شیرینی و اندازه خرمالو بهش اضافه کردم و بعد 20 روز صافی کشیدم (دوبار) و به صرف جدید منتقل کردم و در جای تاریک "خنک و ارام برای مدت 2 ماه گذاشتم.بعد 2 ماه دیگه نیازی به صاف کردن نبود فقط ریختم توشیشه و باز به مدت 4 ماه بهش وقت دادم.فقط تمیزی و صبر شرط سالمی شراب من بود.  

  8. # Blogger Unknown

    سلام پوریا جان من مخمر شراب می خوام lalvin ec1118 شما شراغ داری؟  

  9. # Blogger Unknown

    سلام کیارش لطف می کنی راهنمایی کنی مخمر lalvin ec1118 از کجا پیدا کنم؟  

  10. # Anonymous ناشناس

    داداش به تاریخی که پست اش رو گذاشته توجه کن .. بعد سوالتو مطرح کن.  

  11. # Anonymous ناشناس

    Telegram
    R_antahoora@  

  12. # Blogger Unknown

    کیارش جان این مخمر رواز کجا تهیه کنم؟
    وممکنه بمن بگین قفل هوا چیه؟ما از بچگی همیشهتو خونه سالیانه مراسم شراب گیری انگور داشتیم،چیزی باسم قفل هوا نشنیدم،میشه برام توضیح بدین؟ممنون  

  13. # Blogger Unknown

    خرمالو رو باید شست؟!؟😳
    والا ما تاحالا انگور نشستیم برای شراب انداختن🤔
    خرمالوهای ماانقددددر رسیدن که پوستشون ترکیده،چطور بشورمشون عاخه؟😐
    میشه راهنماییم کنین؟🙏🏻🍷  

  14. # Blogger Unknown

    خوب چي شد؟  

  15. # Blogger mamal

    قفل هوا وسیله ایه که روی در دبه رو سوراخ میکنی جا میزنی گاز شرابو خارج میکنه ولی هوای بیرون رو داخل نمیبره در واقع یه سوپاپه که با یکم اب کار میکنه،ساده ترینش اینه که سر بشکه رو یه سوراخ بزنی با شیلنگ اکواریوم بیاری یه قوطی اب بزاری گاز که خارج میشه تو اب حباب میده اگه هم خود قفل هوا رو کسی خواست بره از دی جی کالا سفارش بده داره هم قفل هوا داره هم الکل سنج،البته الکل سنج واسه شراب نیست واسه عرق گیریه یعنی عرق رو درست نشون میده که محلول اب و الکل و تو شراب خطا میزنه واسه شراب اگه کسی میخواد باید چگالی سنج هزار تا هزارو دویست بگیره فقط هزار تا هزارو دویست تاکید میکنم که تقریبا کار همون شراب سنج رو میکنه که تو ایران گیر نمیاد همگی موفق باشید  

  16. # Blogger Unknown

    سلام آب چرا اضافه میکنید و تانین اگر وجود داشته باشد شراب چه میشود؟  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است