شراب سرا


تهیه شراب برای مبتدیان

این روش را ساده ترین نوع تهیه شراب خانگی میتوان نامید. در این روش سعی شده از آب انگور آماده و بازاری که در بطری یا پاکت عرضه میشود ، استفاده شود. هر چند توصیه میشود برای بار دوم از آب میوه تهیه شده در خانه استفاده کنید. قبل از شروع کار به این تصاویر مراجعه و تهیه شراب با آب میوه را قدم به قدم با کمک تصاویر دنبال کنید.

مواد لازم:

آب انگور حدود 5 لیتر (از آب انگوری استفاده کنید که مواد خارجی جهت نگهداری در دراز مدت نداشته و فقط آب انگور خالص باشد)

مخمر 2.5 تا 3 گرم (مخمر کیک و مخمر نان بهترین است)

شکر 2 قاشق غذا خوری

قرص کمپدن 2 عدد*

ابزار لازم:

دو شیشه 5 لیتری مطابق (ش- 1)

چوب پنبه سوراخ شده یا درپوش لاستیکی که معمولا همراه با شیشه است.

قفل تخمیر (ش- 2 ) - انواع قفل تخمیر 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5

قیف پلاستیکی

لوله پلاستیک شفاف برای سیفون کردن به قطر 8 تا 10 میلیمتر.

بطری تیره رنگ 7 عدد با چوب پنبه (به ازاء هر 700 سی سی به یک بطری نیاز دارید)

چگالی سنج برای تعیین میزان شیرینی آب انگور (ش- 3 ).

پس از تهیه ایزار و استرلیزه کردن آنها به مقدار 5 لیتر آب انگور قرمز و یا یک لیتر آب انگور تغلیظ شده و 4 لیتر آب خالص احتیاج دارید.

طرز تهیه شراب ساده خانگی:

الف – از انگور تغلیظ شده (شیره انگور)

ب – از آب انگور پاکتی یا شیشه ای

ا - ( الف ) یک لیتر آب انگور تغلیظ شده را در گالن شیشه ای بریزید. (ش- 4)

ب - سه لیتر آب معمولی به آن اضاقه کنید. (ش - 5)

ج – شکر ** را با آب گرم کاملا هم زده و حل کنید. ( ب ) اگر از آب انگور پاکتی یا شیشه ای استفاده میکنید باید از این مرحله شروع کنید زیرا نیازی به اضافه کردن آب ندارد. (ش- 6)

د - آب شکر را به محتویات شیشه اضافه کنید. (ش - 5 )

ه - مخمر (Yeast) را با کمی شکر مخلوط کرده هم بزنید و زمانی که فعال شد ، اضافه کنید. (ش - 7)

و - قفل هوا را تا نیمه آب کرده و داخل سر بطری (چوب پنبه ای یا لاستیکی ) فرو کرده و آنرا روی در بطری محکم کنید که هوا به داخل یا خارج از آن نشود. فضای بالای گالن باید حدود 5 سانتیمتر خالی باشد اگر بیشتر بود آنرا قبلا با آب معمولی به حدود 5 سانتیمتری گلوی گالن برسانید و اگر از آب انگور استفاده کرده اید فقط آب انگور اضافه کنید. (ش- 8)

ز - گالن را با دقت در محیط بسته ای که دارای درجه حرارت 21 تا 24 درجه سانتیگراد ( 70 تا 75 درجه فارنهایت) است بگذارید. اگر در محیط سردی زندگی میکنید با روش های مصنوعی باید درجه حرارت را ثابت نگهداشت مثلا گذاشتن در محلی که آبگرم کن در آن است یا حمام و یا گرمخانه. اگر حرارت محیط در نوسان باشد تخمیر خیلی کند صورت میپذیرد و یا اگر محیط خیلی سرد بود تخمیر کاملا متوقف میگردد. راه دیگر در محیط های سرد استفاده از غذا گرم کن الکتریکی توصیه میشود که برای گرم نگاهداشتن غذا از آن استفاده میگردد و گرم کنی است الکتریکی نظیر شکل بالا ( در زیر گالن ) و قادر به کنترل درجه حرارت هم در آن هستید. مصرف برق این دستگاه خیلی کم و حدود 10 وات در ساعت است.(ش - 9)

ح – هر سه روز یکبار با نظافت و دقت شراب در حال تخمیر را در لوله آزمایش ریخته و با آب سنج آزمایش کنید تا میزان شکر باقیمانده در گالن اصلی در کنترل شما باشد. با آن میتوانید کیفیت الکلی شراب را پیش بینی کنید.

(ش- 10)

هنوز در این موقعیت میتوان شکر اضافه نمود.

ت – پس از آنکه شراب از جوش افتاد ( مرحله تخمیر تمام شد ) قرص کمپدن را با ته قاشق خورد کرده و به شراب اضافه کنید. قفل تخمیر را مجددا آب کنید و دهانه شیشه ( گالن شیشه ای ) را دوباره ببندید و در جای خنکی برای چند روز دیگر بگذارید (15C / 60F) تا کاملا صاف و شراب شفافیت اصلی را نشان دهد. (ش- 11)

(اگر از گرم کن الکتریکی استفاده کرده اید آنرا خاموش کنید چون دیگر نیازی به آن نیست)

ی – پس از چند روز که شراب شفاف و رسوبات کاملا ته نشین شد مرحله انتقال به شیشه ( گالن ) دوم را انجام دهید. در این مرحله نیاز به همکاری شخص دیگری دارید که لوله را در شیشه بالائی بدون حرکت و ثابت نگهدارد.شیشه را به آهستگی و با دقت روی سطح بالاتری قرار دهید و بوسیله لوله پلاستیکی ( لوله سیفون ) شراب صاف شده را به شیشه پائینی ( دوم ) منتقل کنید.

برای انتقال نیاز به سیفون کردن دارید که با کمی مکیدن و بنا به خاصیت ظروف مرتبطه شراب به راحتی از لوله جاری خواهد شد. سریعا انتهای لوله را با انگشت مسدود و بلافاصله انتهای لوله آنرا در شیشه پائین قرار دهید. کاملا دقت کنید که انتهای لوله بالائی به رسوبات ته نشین شده ( دُرد شراب ) در شیشه تماس نیابد که رسوبات را منتقل خواهد نمود. رسوبات باقیمانده مصرف دیگری دارد که توضیح خواهم داد. (ش- 12 )

ک – حال شیشه دوم را بجای شیشه اولی و روی بلندی قرار داده ، بطری های شسته و خشک و آماده را در دسترس و عمل مکیدن را تکرار ولی این بار انتهای لوله را در قیف و قیف را در دهانه شیشه ها قرار دهید و بمحض اینکه شیشه در حال پر شدن است لوله را در دست کمی خم کنید ( تا کنید ) تا جریان و سیلان شراب به داخل شیشه متوقف شود. دهانه شیشه را تا فاصله 5 تا 7 سانتیمتری (2 تا دو نیم اینچ) خالی نگهدارید که نیاز به فرو کردن چوپ پنبه دارید. (ش - 13)

ل - شیشه ها را حتما چوپ پنبه و یا اگر شراب را برای مصرف در مدت کوتاهی میخواهید با تشتک اسکرو کنید. در جای تاریک و خنگ نگهداری کنید. (ش - 14)

م – با تبریک به شما ، اولین محصول شما آماده است. روی بطری شراب را برچسب بزنید و تاریخ بگذارید.

(ش - 15)

پیشنهاد میکنم دفتری را از همان ابتدا در دسترس داشته باشید و اعمال انجام شده را قدم به قدم یادداشت کنید یا در صفحه شرابسازی جدول انتهورا مستقیما وارد کنید.

اگر بعضی از کلمات نا مانوس و مشکل بنظر میرسد و برای اطلاعات کامل از تمام لغات مربوطه به فرهنگ واژه ها مراجعه کنید.

* قرص کمپدن جهت ضدعفونی و توقف تخمیر بکار میرود (فقط در صورتی مصرف کنید که آنرا در اختیار دارید. مصرف این قرص اجباری نیست)

** مقدار شکر را از بخش شراب سنجی جدول انتهورا بیابید.

تذکر: بیاد داشته باشید که از تمام میوه ها میتوان برای تهیه شراب استفاده نمود حتی هندوانه ولی برای شروع و یافتن تجربه کافی از ساده ترین که آب انگور آماده و بسته بندی شده است استفاده کنید.

اگر آب میوه گیری در اختیار دارید نیز میتوانید از انگور دانه شده (حبه) آب بگیرید.

اگر مایل به تهیه شراب قرمز هستید ، بهتر است از انگور سیاهتری استفاده کنید (شانی یا هر نوع انگور قرمز. هرچه رنگ انگور تیره تر باشد شراب تیره رنگ تر میشود).

برای آبگیری به حدود 5 کیلو انگور نیاز دارید. از شستن انگور جدا خودداری کنید و اگر احیانا دانه (حبه) آن خراب بود آنرا دور بریزید. در هنگام حبه کردن انگور از دستکش پلاستیکی استفاده کنید (مهم است) …. در مورد تهیه شراب از آب میوه جات مختلف در آینده توضیحات مفصل داده خواهد شد.

فراموش نکنید کلیه لوازم را قبل از مصرف تمیز و ضد عفونی (استرلیزه) کرده و بگذارید کاملا خشک شوند.

برچسب‌ها:

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است